Duminica Cincizecimii

A opta duminică după Paşti este închinată Pogorârii Sfântului Duh şi este numită a Cincizecimii sau a Rusaliilor, iar în popor Duminica Mare. Sinaxarul din această duminică ne spune: „În această zi, Duminica a opta după Paşti, prăznuim Sfânta Cincizecime.

Şi această sărbătoare am luat‑o din cărţile iudeilor. Căci, după cum aceia prăznuiesc Cincizecimea lor, cinstind numărul de şapte, dar şi pentru că au primit Legea după trecerea a cincizeci de zile de la Paşti, tot astfel şi noi prăznuim cincizeci de zile de la Paşti, primind Duhul cel Preasfânt, care ne dă Legea, ne călăuzeşte spre tot adevărul şi ne învaţă cele plăcute lui Dumnezeu(…) Se cuvine să mai ştim că în ziua aceasta, săvârşindu‑se praznicul Cincizecimii, Duhul Sfânt S‑a coborât peste ucenicii Domnului”.

Alături de Paşti, sărbătoarea Cincizecimii sau a Rusaliilor este cea mai veche sărbătoare creştină, fiind prăznuită încă din vremea Sfinţilor Apostoli. Despre ea amintesc Sfântul Apostol Pavel (1 Cor. 16, S) şi Sfântul Evanghelist Luca (Fapte 20, 16). Εste menţionată şi în Constituţiile Apostolice. Despre ea mai amintesc: Sfântul Irineu, Tertulian, Origen, canonul 43 al Sinodului din Elvira (cca 300), canonul 20 al Sinodului I Ecumenic din 325 de la Niceea, Sfântul Epifanie ş.a. În a doua jumătate a secolului al IV‑lea, pelerina apuseană Egeria descrie modul cum era sărbătorită Cincizecimea la Ierusalim.

Duminica Cincizecimii cade totdeauna la 10 zile după Înălţare şi la 50 de zile după Paşti, când a avut loc evenimentul Pogorârii Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli. Ε totodată sărbătoarea întemeierii Bisericii Creştine, căci în aceeaşi zi, în urma predicii Sfântului Apostol Petru, s‑au convertit la creştinism ca la trei mii de suflete, care au alcătuit cea dintâi comunitate creştină din Ierusalim (Fapte 2, 41), nucleul Bisericii de mai târziu.

Această sărbătoare este numită la noi în ţară şi „Rusalii” de la sărbătoarea trandafirilor din lumea romană, consacrată cultului morţilor. Creştinii au preluat obiceiul roman, făcând din sâmbăta dinaintea Rusaliilor una din zilele de pomenire generală a morţilor.

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei

www.ziarullumina.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *