Întreabă preotul

Fraților, aşteptăm întrebari de la oricine va dori să adreseze o întrebare legată de Biserică și viața duhovnicească, iar în măsura posibilităţilor, părintele Ioan Plămădeală parohul catedralei “Schimbarea la Față”, împreună cu clericii acestui sfânt lăcaș, căutând la Sf. Scriptură şi Sfinţii Părinți vă va da un răspuns.

965 thoughts on “Întreabă preotul”

  1. Elisei spune:

    Ce canoane împiedică creștinul de a primi Taina Hirotoniei?

    1. pmarcel spune:

      Este oprit de la hirotonie:
      1. Cel care a primit dupa Botez a doua nunta;
      2. Cel care s-a automutilat;
      3. Cel surd si orb;
      4. Cel care este cuprins de spasme;
      5. Cel care este de curand luminat prin Taina Botezului;
      6. Cel care se va casatori cu vaduva, cu femeie care a mai fost căsătorită, cu rude sau cu actrite.

      Adăugiri:

      Statutul personal necanonic:
      a) cel căsătorit, dar necununat
      b) cel căsătorit cu o văduvă/ divorţată→ can. 3 Trullan
      c) cel divorţat sau care a rupt logodna → exepţie cei ce rămân celibatari, monahii
      d) cel recăsătorit→ Can. 17 Ap. nici măcar văduvii recăsătoriţi
      e) cei ce nu au depus vaturile monahale →pt călugări
      f) cei ce s-au lepădat de credinţă sau vaturile monahale

      Săvârşirea necanonică a hirotoniei
      a) prin Episcop necanonic: cel caterisit, excomunicat, ieşit din ascultarea canonică
      b) lipsa a 2/ 3 Ep. la hirotonia unui Episcop
      c) încălcarea “principiului jurisdicţional de Episcopul săvârşitor”
      d) clandestinitatea; Can. 7 Teofil al Alexandrie – hirotonia nu se săvârşeşte în ascuns, cum era cazul în biserica primară
      e) hirotonia nesuccesivă

  2. Silvestru spune:

    Ce spun canoanele Bisericești despre transplantul de organe omenești/animale cît și de transfuzia de sânge ?

    1. pmarcel spune:

      Subiectul transplantului de organe este tocmai unul din punctele contradictorii și contraversate ce țin de bioetică și bioteologie. De la bun început trebuie menționat faptul că din punct de vedere creștin-ortodox transplantul de organe nu este păcat. Mark Andronikof în cercetarea sa „Un punct de vedere ortodox asupra transplantului de organe”, Revista Teologică menționează foarte relevant: „Cei care au efectuat primul transplant de organe în istorie au fost Sfinții Doctori fără de arginți Cosma și Damian (sec. IV). Grefând unui bolnav cu piciorul gangrenat piciorul unui om decedat, ei au demonstrat că Biserica Ortodoxă nu se opune în principiu acestei metode terapeutice.” [2; 46] Din contra, donarea de organe după moarte poate să devină o reflecție a iubirii jertfitoare, care capătă valență transcendentă. Dar această practică trebuie încadrată în anumite limite pentru a fi justificată și acceptabilă pentru un creștin ortodox. Fiind metodă excepțională de tratament, transplantul este justificat după epuizarea tuturor altor forme de tratament. Viața este un dar al lui Dumnezeu și este percepută ca viețuirea sufletului în trup, așadar creștinul va purta grijă de cele două părți dihotomice suflet și trup, însă acordând prioritate sufletului. Teologia ortodoxă însă acordă deosebită cinstirie și trupului: „Sau nu ştiți că trupul vostru este temple al Duhului Sfânt care este în voi?” (I Corinteni 6,19), trupul urmează așadar să participe la viață, în mod înduhovnicit și dincolo de moarte.
      Dăruirea benevolă a vieții proprii lui Dumnezeu sau aproapelui relevă cel mai profund înțeles al iubirii, de aici se concepe ideea că dăruirea vieții este mai dorită decât conservarea ei: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi” – Ioan 15,13, fapt demonstrat de viețile de milioane de mucenici. Pe de altă parte mărturisim în Biserica Ortodoxă că un alt mare și veritabil dar este liberul arbitru în acest context este imperios necesar ca donatorul să manifeste dorința personală liberă, absolut neconstrânsă de nimeni și nimic, de a face acest act de jertfire pentru aproapele. Altfel această practică devine condamnabilă și criminală. Pentru transplantul de organe este necesar să se asigure consimțământul liber, scris al donatorului și cel mai important, aceasta să se facă atât timp cât este în facultățile mentale depline.
      La fel este pe de plin acceptată practica donării de sânge dacă aceasta are scopul de a salva viața celuilalt, iar nu reprezintă un subiect de tranzacții comerciale. (fragment din „ASPECTE ETICE PRIVIND PARTENERIATUL BISERICA CREȘTIN ORTODOXĂ – INSTITUȚIILE MEDICALE CU REFERIRE LA TRANSPLANTUL DE ORGANE ” – Conferința Științifică Internațională „Sănătatea, medicina și bioetica în societatea contemporană: studii inter și pluridisciplinare” (USMFNT 8-9 noiembrie 2019 Pr. Mihail Tihonov)

  3. Ionuț spune:

    Hristos a înviat! Spuneți – mi vă rog de ce 40 de zile ne salutăm cu salutul Pascal până la Înălțare, dar nu numai în ziua Paștelui.

    1. pmarcel spune:

      Adevarat a inviat! Nu va fi o greseala daca ne vom saluta cu acest salut pascal chiar si zilnic, pe parcursul intregului an, fiinda acest salut este cea mai scurta rugaciune a crestinilor si cuprinde in el practic toata teologia.
      Totusi, Sfintii Parinti au randuit ca praznuirea Invierii sa dureze 40 de zile, caci anume atat timp S-a aflat Mantuitorul Hristos pe pamant dupa Slavita Sa Inviere. Dupa 40 de zile avem Odovania sarbatorii Invierii, si respectiv, toata aceasta perioada, inclusiv si in cadrul slujbelor bisericesti, amintim tuturor ca Hristos a inviat!

    2. Ionuț spune:

      Există oare un temei scripturistic pentru cultul moaștelor în Ortodoxie?

  4. Ionuț spune:

    Care variantă ar fi corectă : spunem Hristos S-a înălțat doar în ziua Praznicului sau până la Duminica Mare?

    1. pmarcel spune:

      Exista mai multe traditii in acest sens. Personal, consider ca ar trebui sa ne salutam astfel pana la odovania praznicului Inaltarii Domnului, or odovania reprezinta incheierea perioadei de timp legata de sarbatoare

      Chiar daca sunt pareri care afirma ca daca Invierea Domnului nu a avut martori si era nevoie de salutul Hristos a inviat! – Adevarat a inviat!, Inaltarea Domnului a avut martori si nu ar mai fi necesar salutul Hristos S-a inaltat! – Adevarat S-a inaltat! consider ca acest salut intareste adevarul ca Hristos este Imparat, care sta pe tronul dumnezeiesc si ca Om.

  5. Elisei spune:

    De ce nu se folosesc instrumente muzicale în biserică,de exemplu orgă,că la romano-catolică?

    1. pmarcel spune:

      Dumnezeu a sădit in firea noastră posibilitatea şi puterea de a cânta. Astfel, omul nu are nevoie de un instrument pentru a-L lăuda pe Cel Atotputernic. Vocea e un dar al Creatorului, iar acest dar trebuie dezvoltat şi nu înlocuit. Apostolul Pavel le vorbește efesenilor despre cântările duhovnicești „Vorbiți între voi în psalmi şi în laude şi în cântări duhovnicești, lăudând și cântând Domnului în inimile voastre…” (Efeseni 5, 19-20), text care ne descoperă că se cuvine să psalmodiem cu inima, adică să trecem textul şi intonația prin simţire, nu numai prin glas. Sfinții Părinți au afirmat în acest sens că muzica nu trebuie să fie complicată. Ea își îndeplinește misiunea când glasul celui ce cântă se află în concordanță cu inima. Înțelegem de aici inutilitatea instrumentelor muzicale în biserică. Aceasta nu înseamnă că nu prețuim valoarea artistică uneori excepțională a cântărilor instrumentale. Însă sunt suficiente ocazii și locașuri de cultură unde le putem auzi.

  6. Elisei spune:

    De ce se stinge lumina in biserică în timpul citirii celor șase psalmi?

    1. pmarcel spune:

      Sfinţii Părinţi afirmă faptul că atâta timp cât durează citirea celor șase psalmi, atâta vreme va dura Judecata acestei lumi, arătând sensul eshatologic profund al pocăinţei.
      Pe de alta parte, acestia semnifică tânguirea omului Legii Vechi pentru păcatele lui, deznădejdea şi neputinţa sa, trăirea lui în întuneric după ce Adam şi Eva au căzut în păcat. Deci, citirea celor șase psalmi simbolizeaza vremea de intuneric de dupa caderea in pacat a primilor oameni.

  7. Ionuț spune:

    Unii „luminați la minte” spun sus și tare că rugăciunea ortodoxă și meditație este același lucru. Să fie oare același lucru? Care este deosebirea?

    1. pmarcel spune:

      Rugăciunea creştină înseamnă convorbirea şi unirea omului cu Dumnezeu. Ea este o relaţie interpersonală între Dumnezeu şi om. Drept urmare sporirea în rugăciune și înaintarea pe calea acestei comuniuni, depinde atât de libera voinţă a omului cât şi de cea a lui Dumnezeu. În ambele cazuri este vorba de persoane înzestrate cu libertate absolută și inviolabilă. În timp ce noi facem un pas, Dumnezeu, pentru a micşora distanţa, face o mie. Cu toate acestea, neînsemnatul nostru pas către Dumnezeu este absolut necesar, pentru că astfel aratăm dispoziţia, buna intenţie, şi îi dăm „dreptul” lui Dumnezeu să se apropie fără să încalce libertatea noastră. Spre deosebire de diavol, Dumnezeu îi respectă omului la modul cel mai riguros libertatea cu care El Însuşi l-a înzestrat.

      Prin meditaţie, adică în cea mai mare măsură prin autohipnoză si autosugestie, persoana este determinată să-şi împletească singură lanţurile spirituale cu care se va lăsa târâtă în înşelare şi sclavie, punand un mare accent pe imaginatie. Creştinul adoptă o poziţie refractară faţă de imaginaţie, concentrându-se doar asupra realităţii, deoarece imaginaţia este considerată un teren extrem de primejdios, folosit prin excelenţă de către diavol.

      În acest sens, Părinţii bisericești numesc imaginaţia „puntea demonilor”, iar pe diavol îl caracterizează ca fiind „mare scenograf”, „regizor” sau „născocitor”. Lucrarea imaginaţiei se deosebeşte clar de adevărata lucrare a harului dumnezeiesc, care se face prin Duhul Sfânt, fiind percepută în deplină cunoştinţă şi totdeauna în afara tărâmului imaginaţiei.

      Aşadar, în vreme ce creştinii se feresc de imaginaţie în timpul rugăciunii, toţi guruşii caută să o stimulează şi să o dezvoltă prin diversele mijloace de meditaţie, considerând-o „vehicul” şi mod de a se apropia de dumnezeu. Bineînţeles, dumnezeul lor este cu totul altul decât Domnul Iisus Hristos.

      Un alt element fundamental care îi distinge net pe hinduşi de creştinii ortodocşi îl constituie percepţia şi modul de raportare la practica mantrei, respectiv a rugăciunii. În ceea ce priveşte desăvârşirea spirituală, se observă că hinduşii insistă în mod obsesiv asupra „metodei” sau a „tehnicii”, care ar garanta automat obţinerea unor rezultate, chiar şi de natură spirituală. Aşadar, dacă cineva cunoaşte şi aplică aşa-numitele „tehnici ascunse”, poate atinge chiar şi despătimirea.

      În creştinism însă, sporirea duhovnicească are la bază opţiunea liberă şi conştientă, prin care omul asumă propria lui cruce şi urmează lui Hristos. Nimeni nu poate să devină mai bun din punct de vedere moral executând nişte exerciţii fizice sau aplicând anumite tehnici de respiraţie.

      În opoziţie cu hinduismul, ortodoxia nu reduce rugăciunea la nivelul unor mijloace auxiliare sau reţete tehnice. Mesajul ei se adresează prin excelenţă inimii omului, care se raportează la Dumnezeu în mod conştient şi liber.

  8. Ionuț spune:

    De ce femeia se consideră necurată după naștere ( Lev. 12,6-8) dacă Apostolul Pavel spune tot despre femeie ca se mântui prin naștere de prunci (I Tim. 2,8-15)?

    1. pmarcel spune:

      Faptul de a muri lipsit de copii însemna de altfel pedeapsa divină pentru păcate grave (cf. Levitic 20:20-21).Lăuza este necurată ca la menstruaţie („cum e necurată în zilele regulei ei” – Levitic 12:2). Nu este vorba aşadar de un păcat cu voie, ci de o slăbiciune a firii omeneşti care a devenit însă obişnuinţă. „Să se cureţe de sângele său”. Ea încă nu este curată, dovadă că nu se poate atinge ce lucruri sfinte şi nici nu poate intra în sanctuar (Levitic 12:4). Dar este în proces de curăţire, realitate probată de numirea celor 40 sau 80 de zile „zilele curăţirii ei”

  9. Galaxia spune:

    Botezând copiii minori, nu incalcăm libertatea acestora de a alege? De altfel, aceasta fiind un dar dumnezeiesc.

  10. Galaxia spune:

    Există dovezi că Dumnezeu există, sau Acesta este doar obiectul imaginației noastre?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *