Întreabă preotul

Fraților, aşteptăm întrebari de la oricine va dori să adreseze o întrebare legată de Biserică și viața duhovnicească, iar în măsura posibilităţilor, părintele Ioan Plămădeală parohul catedralei “Schimbarea la Față”, împreună cu clericii acestui sfânt lăcaș, căutând la Sf. Scriptură şi Sfinţii Părinți vă va da un răspuns.

1.201 thoughts on “Întreabă preotul”

  1. cristina spune:

    DOAMNE AJUTA.PARINTE AM MAE NEVOIE DE UN SFATam mai scris pe site.am cunoscut pe inter net un baiat cu care cu voia Domnului o sa ne intalnim.problema este ca acest baiat cand vine vorba despre casatorie el nu vrea cu lautari.el vrea nunta crestina si imi explica mai multe despre aceasta.dar totusi eu vreau nunta de lume .nu cu alai si fastuasa dar ….cu invitati cu muzica .ce sa fac?va rog mult ajutati_ma.pe langa aceasta daca va exista aceasta casatorie eu va trebui sa plec din banat in moldova.iar eu sunt foarte atasata de familia_fac o mica paranteza eu sunt de etnie roma si cred ca sunt umpic mai atasata de familie decat este normal.dar imi place si baiatul.si imi doresc din inima sa am o familie ,sa ies din depresia pe care am avut_o din cauza unei despartiri dupa6ani.va multumesc .doamne ajuta!

    1. pmarcel spune:

      Citeşte mai întâi acest articol https://csf.md/este-necesar-ca-sotii-sa-fie-mai-legati-unul-de-celalalt-decat-de-parinti/ \n\nApoi nunta nu neapărat să o faci cu lăutari, iar dacă vorbim din punct de vedere ortodox, mai bine este să fie însoţită de cântări duhovniceşti.\n\nGândeşte-te bine, cine îţi este mai drag, viitorul soţ sau show-ul de la nunta?

  2. Ruslan spune:

    Slava Domnului Nostru Iisus Hristos! Parinte, se cuvine noua sa citim psaltiria?

    1. pmarcel spune:

      Psaltirea se citeşte cu binecuvântare, se citeşte fiind precedată de rugăciune şi la fel se finisează cu rugăciune.

  3. stefan anca spune:

    sarut mana

  4. Cristina spune:

    Bună ziua părinte,îmi cer iertare dacă e o întrebare care nu vă privește. Dacă puteți să ne spuneți,taina Sfântului Botez se realizează doar după sfârșitul sfintei Liturghii sau poate fi realizată și mai târziu,de exemplu pe la orele 16.00? Mulțumesc anticipat

  5. Elena spune:

    Buna ziua! Va rog mult spuneti-mi ce parere aveti despre slujba sf. Vasile ce se face in fiecare joi la manastirea Saharna? Va multumesc.

  6. Adriana spune:

    Buna ziua! Va rog sa ma ajutati cu un sfat. De ceva timp realizez ca simt din timp unele intimplari sau vorbe. Azi m-am gindit la moarte si peste 5 minute bunica m-a anuntat despre moarte unei cunoscute. Deseori simt deja-vu…am impresia ca retraiesc unele clipe din trecut. Pot visa niste oameni, niste vorbe si apoi sa uit visul, iar cind ajung sa vad sau sa aud aceeasi in viata reala, imi amintesc ca am visat asta. Ma cam sperie asta si nu stiu daca e corect sa cred in vreo putere extrasensorica. Cu toate acestea, memoria mea devine tot mai rea si uit momente importante din viata..Va rog sa imi spuneti daca are rost sa imi fac griji. Va multumesc anticipat.

    1. pmarcel spune:

      Momentele de deja-vu sunt considerate ca fiind înșelăciuni din partea celui rău, care nu știe viitorul ci îl intuiește. Să nu dați importanță acestora ci căutați o mai mare apropiere de Dumnezeu, de sfintele slujbe și Biserică.

  7. PseudoNume spune:

    Hei!? De ce mi-ati marcat ca spam si nu mai este vizibila pe site intrebarea mea?\r\n\r\nIn caz de ce ati ratat-o sau interpretat-o gresit, va rog s-o cititi din nou cu grija si sa-mi raspundeti.\r\n\r\nParinte, am inceput de curand sa citesc Biblia caci este cuvantul lui Dumnezeu catre oameni si doresc sa-l cunosc ca sa-l urmez insa unele pasaje nu le inteleg deloc. Spre exemplu: Leviticul 21:9:” Daca fiica preotului se va spurca prin desfrânare, ea necinsteste pe tatal sau: sa fie arsa cu foc.” sau Deuteronom 17:12: „Iar cine se va purta asa de îndaratnic, încât sa nu asculte pe preotul care sta acolo la slujba înaintea Domnului Dumnezeului tau, sau pe judecatorul care va fi în zilele acelea, unul ca acela sa moara.” sau acest pasaj Deutronom 13:10: „Sa-i ucizi cu pietre pâna la moarte, ca au încercat sa te abata de la Domnul Dumnezeul tau, Care te-a scos din pamântul Egiptului si din casa robiei.” si inca unul Leviticul 20:10: „De se va desfrâna cineva cu femeie maritata, adica de se va desfrâna cu femeia aproapelui sau, sa se omoare desfrânatul si desfrânata.”\r\n\r\nIn toate aceste pasaje Dumnezeu da ca pedeapsa moartea pentru unele pacate. De ce? Asta intra in contradictie cu una din poruncile sale sa nu ucizi. Deci? Eu n-as ucide pe nimeni care incearca sa-mi schimbe convingerile religioase, incerc sa port o discutie civilizata sau plec. Nu sunt preot si nici n-am fica, dar n-as vrea sa fie ars nimeni pentru pacatele sale, mai ales ca stiu ca se pot indrepta. N-as ucide pe nimeni care nu asculta de preot, asta ar fi o crima teribila cine stie ce perspectiva nesanatoasa are saracul om, mai degraba as cauta sa-i luminez mintea. Suntem atatia oameni pe pamantul asta incat am putea zice ca in fiecare moment undeva un sot isi inseala sotia, dar nu este moartea lui si a amantei o pedeapsa exagerata?\r\n\r\nVa doresc numai bine!

    1. pmarcel spune:

      Dragă prietene, Biblia este o carte care necesită citită de toţi, dar intepretată doar de oameni pregătiţi. De fapt totul a fost deja comentat de Sfinţii Părinţi, care prin nevoinţă de postire, rugăciune dor neîncetat după Dumnezeu şi-au curăţit sufletele şi au primit revelaţia Duhului Sfânt explicând Scriptura. Aşadar în citirea Bibliei ai nevoie de călăuză ca să nu rătăceşti în secte şi astfel să te pierzi. Ca atare se recomendă citirea Scripturii de la Noul Testament. Atunci îţi va fi mai clar, în lumina Noului Testament şi Testamentul Vechi. \nCât despre întrebările ce te frământă, starea duhovnicească a lumii era atât de decîzută că nu putea încăpea învăţătura Evangheliei, nu era pregătită să o accepte. De aceea aşa a fost starea poporului încât pentru a eradica păcatul erau nevoie de aşa măsuri drastice, nu pentru că Dumnezeu era tiran, ci pentru că aşa era lumea de decăzută. Să vedem acest lucru şi în lumina cuvântului „Dumnezeu este iubire”. Sfântul Ioan Gură de Aur (unul din marii comentatori inspirați ai Bibliei) spune că Dumnezeu a distrus Sodoma și Gomora din iubire, pentru ca păcatul să nu fie fără de sfârșit, pentru ca să nu se chinuiască și mai tare în iad oameni pentru păcatele lor strașnice, de aceea i-a luat din viață, ca să nu mai păcătuiască mai mult, să nu ia o mai mare pedeapsă.\nPoruncile Vechiului Testament, nu sunt anulate ci pur și simplu desăvârșite de cele din cadrul Noului Testament.\n\nDomane ajută

  8. sandy80 spune:

    Doamne ajuta ! Parinte va rog sa-mi spuneti si mie simptomele unei persoane blestemate sau care are vraji puternice.Blocajele,ghinioanele,necazurile sau neperseverenta in viata pot fi asa ceva ? Mentionez ca persoanei i-sa citit dezlegari , a participat la sf Maslu de multe ori este spovedita si merge frecvent la biserica , face milostenie dar are ani de zile de cand ii merge foarte rau

    1. pmarcel spune:

      „Simptomele” blesteului sunt cele care îţi întorc viaţa pe dos, dar să ştiţi că blestemul prinde îndeosebi care la mijloc este o nedreptate făcută cuiva. Dacă s-a citit rugăciunea de dezlegare a blestemului, persoana s-a mărturisit sincer, fără vicleşug, s-a împărtăşit, are a viaţă adevărată bisericească, face milostenie, se roagă permanent, are bunăvoinţă faţă de toţi şi totuşi scîrba persistă, atunci putem presupune că e o încercare de la Dumnezeu care trebuie trecută cu răbdare, fără cârtire şi cu mulţumire, pentru că pe toate le face Dumnezeu spre bine, deşi este greu de acceptat acest adevăr.

      1. sandy80 spune:

        Va multumesc pentru raspuns ! dar consider ca rugaciunea trebuie sa mai simplifice viata oricat de grea ar fi incercarea sau crucea, rugaciunea este comunicarea cu Divinitea si ar trebuie sa de-a rezultate la un moment dat.Rabdare trebuie sa avem dar se sfarseste la un moment dat ufff

  9. miki spune:

    Sarutmana parinte. Vroiam sa va intreb ceva. Ascultand o predica dea Parinteleui calistrat despre o doamna care fiind in Italia s-a impartasit de cateva ori la catolici , fara sa stie bineinteles ca nu e bine.Astfel mi-am adus si eu aminte ca o data l-am facut si eu , din nestiinta, considerand ca nu am facut ceva rau, am uitat sa-l spun la Sf. Spovedanie , urmand apoi de m-am impartasit la biserica ortodoxa incontinuare. Ce trb sa fac . Sarutmana.

    1. pmarcel spune:

      Trebuie neapărat să mărturisiţi şi să îndepliniţi canonul rînduit de duhovnic.

  10. Tatiana spune:

    Buna ziua, am si eu o intrebare. Se poate de cununat vinerea? Am stabilit o data si nashii deja imi spun ca nu e bine vinerea, ca doar cei care au mai fost casatoriti se pot cununa vinerea… sunt confuza, sfatuima va rog!

    1. pmarcel spune:

      Vă puteţi cununa vineri

      1. curios spune:

        dar vineri pe 28 august se poate de cununat?

  11. Jeni spune:

    Parinte, am nevoie de un sfat. Acum aproape 2 luni am aflat de moartea unui foarte bun si drag prieten care murise cu 3 ani in urma, noaptea l-am visat ca ma intreba la ce vrajitoare sa mearga sa-i faca ceva, vreun ritual. eu ii citeam prostii de genul asta dintr-o carte cand brusc am inchis cartea ca dintr-o dezmeticire si i-am spus sa mearga la manastire sa vorbeasca cu un preot ca acolo gaseste ajutorul el s-a inseninat a fost de acord dar mi-a spus ca nu poate merge ssingur, ci ca trebuie sa merg cu el. Ce inseamna asta parinte? De atunci m-am rugat in fiecare seara pt. el, am aprins lumanari la biserica, am facut milostenie si am fost si la manastire si am dat un acatist de 40 de zile pt. sufletul lui. Ce pot sa fac pt. el? Simt ca sufletul lui are nevoie de ajutor da nu stiu ce pot sa mai fac.

    1. pmarcel spune:

      Ceea ce aţi făcut este corect, în afară de acatist trebuie să fie pomenit la Sf Proscomidie, în rest rugăciunea personală şi a BIsericii şi multă nădejde în Hristos.

  12. mihaela spune:

    este pacat daca are loc o relatie intima intre soti miercuri dupa 0ra 12 seara

    1. pmarcel spune:

      NU este păcat, pentru că deja este ziua de joi, doar că să fiţi atenţi să fie zi de sărbătoare, sau perioadă de post.

  13. Natalia spune:

    Buna ziua parinte, am o mare neliniste sufleteasca, am un copil mic si am fost prima data cu ea la impartasanie si din nestiinta mea ca pot spune ca nu am o cultura de a merge des la biserca si din nestiinta, in impul impartasaniei am sters cu gedetul barbia copilului si preotul ma certat si eu sunt in panica,ma tem sa nu fi facut ceva rau pentru copil, poate trebuie ceva de facut, multumesc mult si cer iertare.

    1. pmarcel spune:

      Sfântul Sânge cu care a fost împărtăşit copilul, dacă s-a prelins un pic pe bărbie trebuie să fie şters cu o materie, ţesătură specială (deseori este de culoare roşie), în nici un caz cu degetul. Ar trebui să mărturisiţi la Spovedanie, pentru copil nu este nimic rău, fiţi liniştită.

  14. Natalia spune:

    Mii tare rusine c anu mergdes la biserica, dar vreau sai insuflu aceasta cultura cpilului meu.

    1. pmarcel spune:

      Puteţi să vă schimbaţi viaţa chiar de azi din acestă clipă. Hristos vă aşteaptă mereu.

  15. Irina spune:

    Buna ziua!\r\nSuntem nu de mult timp cununati si dorim sa aflam in ce zile a saptaminii e binevenit sa avem relatii trupesti.\r\nMultumim

    1. pmarcel spune:

      Intrebarea este binevenita sa o adresati duhovnicului, asa tip de intrebari nu se pun pe site.

  16. Vlad spune:

    Buna ziua,\r\n\r\nAm o intrebare, o nelamurire. O pereche de tineri ne-au botezat baiatul nostru(ne sunt noua cumatri). Acum ei au hotarit sa se casatoreasca si vor sa ne eie de nasi. \r\n\r\nEste aceasta posibil?

  17. Anonim spune:

    Sarut mina parinte.am si eu o problema, care sper ca ma veti ajuta sa o rezolv oarecum. Am un iubit de ceva timp, insa in relatia noastra apar foarte multe certuri si neintelegeri deoarece, dupa cum spune el eu ii impun prea multe limite si nu ii permit sa-si traiasca tineretea ca o persoana obisnuita, vorbindu-i ca anumite lucruri care si le doreste sa le facem- sunt pacate, ca sunt urite in fata lui Dumnezeu.In acest sens el se supara si pe mine si risc sa spun ca si pe biserica, ca din cauza credintei mele noi nu ne putem permite multe lucruri care si le doresc tinerii din ziua de astazi..Mi-i frica ca in acest mod il indepartez si mai mult de biserica, ca si asa nu prea merge, dar nici nu vreau sa accept anumite lucruri care D-zeu nu le accepta.Va rog sa-mi spuneti cum ar fi mai bine sa procedez, ca sa nu stric si mai mult relatia lui cu Domnul si sa-l fac sa ma inteleaga corect. Ma rog de ma iertati!

    1. pmarcel spune:

      Daca va iubeste cu adevarat, va respecta alegerea dumneavoastra de a pastra curatia pana la cununie, altfel veti vedea ca vrea doar altceva de la dvs. Vorbiti-i cat e de important pentru viitorul familiei dvs inclusiv a viitorilor copii, sa vedem cat de mult ii pasa…

  18. Ovidiu spune:

    Buna ziua!\r\nAm rasfoit paginile acestui site in cautarea unei rubrici unde sa pot adresa o intrebare unui preot,iar acum ca am gasit-o imi las cele cateva nelamuriri si intrebari aici. Sa incepem:\r\n\r\n1. Am constatat in viata cotidiana ca unii dintre preoti, episcopi, arhiepiscopi etc se simt oarecum ofensati daca cineva nu li se adreseaza cu apelativul „Parinte”, iar mie nu mi se pare normal acest lucru. De exemplu eu sunt inginer. Cum ar fi daca si eu m-as ofusca de fiecare data cand restul lumii nu mi se adreseaza cu formula „Domnule inginer”? Pe principiul acesta, in societate ar trebui sa ne adresam unul altuia numai cu „domnule inginer/doctor/profesor/director/manager etc, fiecare dupa meseria pe care o are, ceea ce ar fi un impediment in apropierea oamenilor unul fata de altul. Asa ca preotii fixisti care tin cu dintii de apelativul „parinte nu mi se pare ca ar avea o atitudine ce corespunde cu umilinta crestina. Dumneavoastra ce parere aveti in legatura cu asta?\r\n\r\n2. Tot in cadrul vietii cotidiene, din discutiile pe care le-am avut cu diversi preoti, teologi, calugari si calugarite, se pare ca toti acestia erau „curiosi” cu privire la viata personala a oamenilor, inclusiv a mea. Nu de putine ori esti intrebat cand te casatoresti, iar dupa ce te-ai casatorit, cand vei face primul copil, dupa ce il faci pe primul, esti intrebat cand il faci pe al doilea etc. Imi cer scuze de expresia mai dura, dar oamenii astia chiar n-au alta treaba decat sa se uite in chilotii oamenilor si in vietile lor? Se pare ca unii dintre slujitorii bisericii sunt foarte preocupati despre ceea ce fac oamenii in pat, in ce pozitii fac sex (unii spun ca numai cea a misionarului e buna, restul fiind „pacat”), despre ce tip de sex practica oamenii (normal, oral sau anal – bineinteles, ultimele doua fiind incluse in categoria „pacatoase”), despre ce mananca oamenii la masa si cand mananca etc. Efectiv simt ca multi slujitori ai bisericii incearca sa controleze viata oamenilor in cele mai amanuntite aspecte, iar cand li se da peste nas, tot ei sunt cei care se supara.\r\nPt clarificarea subiectului, vreau si eu niste referinte atat biblice cat si patristice despre pozitiile si tipurile de sex permise. Dar atentie, scena cu Sodoma si Gomora nu se pune, deoarece aceia practicau sexul anal + alte perversiui barbat cu barbat (adica relatii homosexuale). Biblia nu spune nimic insa despre sexul anal si/sau oral heterosexual, dintre barbat si femeie (bineinteles, casatoriti). Nici scena cu Onan (cel ucis de Dumnezeu pt ca varsa samanta pe jos) nu se pune, deoarece scena se referea la o anumita situatie specifica (Onan refuza sa lase urmasi fratelui sau) , si nu vorbea in general. Astept referintele cu mult interes. Dar sa fie referinte biblice, si/sau patristice, adica de la Parintii Bisericii din primele secole crestine. In niciun caz sa nu fie simple opinii personale de la teologi din zilele noastre gen Ilie Cleopa sau Arsenie Papacioc. \r\n\r\n3. De ce Biserica Ortodoxa nu ii recunoaste drept sfinti pe Sfantul Francisc, Sfantul Anton de Padova si Sfantul Toma de Aquino? \r\nDe asemenea, voiesc sa stiu de ce Sfantul Augustin este considerat doar la rangul de Fericit? Ce i-a lipsit lui Augustin ca sa fie considerat sfant si de catre Biserica Ortodoxa?\r\nMentionez ca am citit Biblia, precum si mai multe opere de patristica + istoria religiilor, asa ca astept, daca se poate, un raspuns argumentat, poate chiar si ceva referinte. \r\nVa multumesc!

    1. pmarcel spune:

      Stimate Ovidiu,\n\n1. Fericitul (fericit(ă)- treaptă de sfinţenie, precum este şi Fericita Xenia sau Matrona etc.) Augustin este considerat sfânt de Biserica Ortodoxă, prăznuirea lui se face la 15/28 iunie. Din cauza unor greşeli în credinţă nu a devenit Sfânt Părinte, adică învăţător al dreptei credinţe, cu toate aceste oricum datorită vieţii lui de după întoarcerea la credinţa dreaptă Biserica l-a recunoscut drept sfânt.\n\nRestul celor nominalizaţi: „Sfantul Francisc, Sfantul Anton de Padova si Sfantul Toma de Aquino” nu sunt recunoscuţi drept sfinţi de către Biserica Ortodoxă întrucât au avut mari abateri şi greşeli foarte grave în învăţătura de credinţă, nu au avut parte de Botezul Ortodox, nefiind parte din Biserica Ortodoxă. Oare cum ar fi proclamat Biserica Ortodoxă pe cineva sfânt care nu este fiul ei, neducând o viaţă potrivit învăţăturilor ei, inidiferent de gradul de „moralitate” de care dispunea?\n\n2. Credeţi-mă slujitorii Bisericii au alte treburi mult mai importante de făcut şi cercetat decât să se preocupe de viaţa voastră intimă, o spun din experienţă. Poate există cazuri în care v-aţi confruntat cu „introziune” în viaţa voastră personală, atunci cred că s-a manifestat doar pentru a manifesta o politeţe nimic mai mult (mă refer la faptul „când te căsătoreşti”, „când apare al doilea „etc.). \n\nCând vine credinciosul la Spovedanie şi mărturiseşte că a săvârşit păcate grave , împreunându-se peste fire, preotul nu îl iscodeşte de ce a făcut-o ci doar îi spune că este necuvenit pentru un ortodox să ducă o viaţă mai prelos de animale, căci dacă observaţă nci animalele nu săvârşesc astfel de prostii.\n\nÎmi scrieţi: „Pt clarificarea subiectului, vreau si eu niste referinte atat biblice cat si patristice despre pozitiile si tipurile de sex permise.„\n\nConsideraţi că Sfânta Scriptură (care ne indică drumul spre îndumnezeire) tratează astfeş de subiecte josnice??? Cea mai mare PROSTIE!!!\n\nSau Sfinţii Părinţi care încercau să aducă la înţelegerea a cît mai mulţi credincioşi tâlcurile şi adâncurile credinţei se interesau de poziţiile pentru împreunare???\n\nAşadar nu veţi găsi nici în Biblie nici la Sfinţii Părinţi sugestii despre poziţiile permise pentru împreunare, aceasta s-a lăsat la bunul (aici am în vedere normal, sănătos, nepervertit) simţ. Adică aşa precum a îngăduit Dumnezeu, conform celor lăsate pentru scopul procreării. Iar celelalte organe le-a lăsat Dumnezeu pentru menirea fiecăruia (gura pentru slăvirea lui Dumnezeu, şi organele celelalte vă daţi seama…)\n\nActul de împreunare legitimă doar dintre soţ şi soţie (cununaţi desigur) este îngăduit doar pentru aducere de prunci, nu pentru plăcere. \n\nExiste referinţe la Sfinţii Părinţi care au văzut ruinarea sufletească în urma săvârşirii păcatelor peste fire, acestea fiind de tipul (ofer doar câteva din lipsă de timp, cer iertare):\n\nSodamia: oprire de la Sf Împărtăşanie pentru 15 ani – Canoanele 7,62,63 a Sf Vasile cel Mare şi 59 al Sf Ioan Postitorul\n\nCurvia cu animal: 15 ani, Sf Vasile cel Mare\n\nMalahie (masturbare): post 40 zile, metanii 100 pe zi – canonul 20 al Sf Ioan Postitorul\n\nMalahie cu altul 80 zile post şi 50 metanii pe zi, – canonul 11 al Sf Ioan Postitorul \n\nCeea ce era în Sodoma şi Gomora erau păcate strigătoare la cer toate perversiunile posibile.\n\nSă uitaţi ce spune Sf Apostol Pavel: \n\nNu ştiţi, oare, că nedrepţii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu? Nu vă amăgiţi: Nici desfrânaţii, nici închinătorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomiţii, Nici furii, nici lacomii, nici beţivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu. (I Corinteni 6,9-10)

  19. Ovidiu spune:

    1. Stimate domnule preot, imi cer scuze pentu insistenta dar e musai sa va intreb: care sunt acele „abateri foarte grave” ale Sfintilor Francisc, Anton si Toma de Aquino? Dati macar cateva exemple concrete si dovezi factuale si lamuriti-ne care au fost greselile cu pricina. Eu stiu ca atat Francisc cat si Anton au facut minuni mari, au vindecat bolnavi si ologi, ba chiar au inviat persoane decedate. Toate acestea nu conteaza? Sunt fapte si intamplari documentate, sunt zeci si sute de marturii, sunt intamplari care au ramas in istorie (inclusiv stigmatele primite de Francisc in urma extazului mistic). Ce facem, le ascundem sub pres doar pt ca nu ne convin noua? Le ignoram pt ca nu corespund cu ideile noastre preconcepute despre credinta din spatiul vest-european?\r\n\r\n2. Cum sa nu fie botezati? Sfintii cu pricina au fost botezati in Biserica Apuseana, care e sora buna cu cea Ortodoxa. De altfel,argumentul bisericilor surori este ssustinut si de mai marii dumneavoastra, caci atat regretatul Prea Fericit Parinte Patriarh Teoctist, cat si actualul Patriarh Daniel sunt in relatii foarte apropiate cu Biserica Catolica. Nu degeaba a ales Papa Ioan Paul al doilea sa vina in Romania. \r\nSi apoi, chiar daca dumneavoastra personal n-ati fi de acord cu opiniile celor doi patriarhi, va spun ca botezul catolic e recunoscut de ortodocsi. Dovada? Cei ce trec de la catolicism la ortodoxie nu se mai boteaza inca odata, ci li se face doar mirungerea. Este o dovada factuala. Asa ca ma tem ca argumentul dumneavoastra cum ca acei sfinti nu au avut botezul valid, nu poate sta in picioare. \r\nNu va suparati pe mine, insa stiti vorba: prieten mi-e Platon, dar mai prieten mi-e adevarul.\r\n\r\n3. M-am uitat si eu peste documentatia cu privire la canoanele Sf Vasile si am gasit condamnat intr-adevar cazul sodomiei, insa vorbea de sodomie cu barbati (adica relatii homosexuale). Nu sodomia dintre 2 barbati ma interesa, ci sodomia (adica sexul anal) dintre sot si sotie, care nu-i mentionata. Nici sexul oral dintre sot si sotie nu-i mentionat. Iar daca nu-i mentionat intr-un mod clar si fara echivoc, dumneavoastra ca preot nu aveti argument in fata mireanului sa-i spuneti cum trebuie si cum nu trebuie sa faca sex cu propria sotie si in propria casa. Nu aveti fundament, imi pare rau, dar asta este realitatea. \r\n\r\n4. Daca sustineti ca sexul e numai si numai pt procreare, invit atunci preotii sa-mi dea bani pentru cresterea copiilor ori de cate ori am eu chef de sex (ca eu unul nu imi permit sa cresc n-spe mii de copii). Si nu numai bani, ci si alimente, rechizite si toate cele pt buna crestere a droaiei de copii pe care eu ii fac intr-una fara sa ma protejez. Sa faca bine unii preoti si sa sara cu banul si cu fapta, nu numai cu vorba. Poate asa mai practica si ei ceea ce predica, in speta umilinta crestina.\r\nVa multumesc!

    1. Ovidiu spune:

      P.S. \r\nDomnule preot, am uitat sa mentionez in comentariul de mai sus o chestiune importanta: spre deosebire de Sf Vasile cel Mare, Ioan Postitorul nu face parte din categoria Parintilor Bisericii, asa ca acele canoane ale sale nu pot fi folosite ca argument prin care sa dictati viata sexuala a mirenilor. Eu v-am cerut in mod expres numai si numai argumente ale Bibliei si/sau ale Parintilor Bisericii pt ca aceste doua surse reprezinta temelia crestinismului si nu parerile personale ale lui Ioan Postitorul, fie el si sfant. Asa, daca e sa cautam in toata literatura crestina opinii anti sex anal si oral intre sot si sotie, bineinteles ca vom gasi cu nemiluita. Insa opiniile personale ale unor simpli preoti sau teologi (fie ei si cu ranguri de episcopi), nu pot niciodata sa cantareasca la fel de mult precum cartile biblice si scrierile patristice. Iar daca in canoanele Sf Vasile (care este parinte al bisericii) nu apare nimic concret anti sex anal si oral intre sot si sotie, atunci nu aveti autoritatea sa dati solutii noua mirenilor cu privire la ce putem si ce nu putem sa facem in pat cu propriile noastre sotii.

    2. pmarcel spune:

      Stimate Ovidiu,\n\nTe rog să nu fii răutăcios în comentariile tale.\n\nAm observat că ai o concepţie greşită despre sodomie. Proorocul Isaia spune clar ce este Sodomia: „Vai de cei ce zic răului bine şi binelui rău; care numesc lumina întuneric şi întunericul lumină; care socotesc amarul dulce şi dulcele amar!” (Is 5,20) ADICĂ : Sodomia este pervertirea firescului. În sens restrâns însă se aplică şi la definirea relaţiilor intime nefireşti, anormale dintre oameni (atenţie nu doar între persoane de acelaşi gen, ci tot felul de apucături ale minţii bolnave de patima desfrâului dintre bărbat şi femeie) ci anume şi la ceea ce te preocupă atât de mult intrebuinţarea altor organe pentru împreunare. Deci firescul este întrebuinţarea la împreunare a organelor cu această menire.\n\nRepet ceea ce am scris anterior, fiecare mădular al omului a fost creat de Dumnezeu cu o menire anume. Acum îmi voi permite să scriu mai deschis, cu riscul de a sminti pe cineva, darmăcar acum sper să înţelegi: cum oare se mai poate numi ortodox, cucernic, duhovnicesc fiu adevărat şi devotat al Bisericii cineva care spurcă gura sa la împreunare, gura care îi este dăruită de Dumnezeu, gura care îi este dăruită pentru a înălţate sfinte rugăciuni???\n\nSusţin în continuare că împreunarea dintre bărbat şi femeie are menirea doar de aduce prunci pe lume, câţi vor apărea este cunoscut numai lui Dumnezeu, dar fiţi atemţi, viaţa ortodoxă de familie presupune şi anume înfrânare, nu de fiecare dată când are cineva are poftă trupească înseamnă că e liber să o satisfacă. Este ceea ce spune Sfântul Apostol Pavel:”Să nu vă lipsiţi unul de altul, decât cu bună învoială pentru un timp, ca să vă îndeletniciţi cu postul şi cu rugăciunea, şi iarăşi să fiţi împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre.”(I Corinteni 7,5)

      1. Ovidiu spune:

        Domnule preot, in primul rand nu eu sunt cel care vrea sa dea solutii celorlalti oameni cu privire la ce au de facut in propriile paturi si cu propriile neveste. Preotii fac asta, nu eu. Unii preoti chiar se baga in viata personala si intima atat a mea, cat si a altora, cu tupeu si maxima nesimtire, iar acest lucru este inadmisibil. Deci rautatea si tupeul nu cred ca sunt situate in ograda mea. Ceea ce scriu eu aici si acum este doar o contra-reactie la vorbele si actiunile unor preoti, atata tot. \r\n\r\nIn al doilea rand, nu mi-ati dat niciun cotraargument valid la intrebarile pe care vi le-am pus in comentariul anterior, mai exact: \r\n1. Nu mi-ati spus deloc care-s acele „abateri grave” ale Sfintilor Francisc, Anton si Toma. \r\n2. De asemeni, eu v-am replicat ca Ioan Postitorul NU este Parinte al Bisericii, asa ca acele Canoane ale sale nu pot fi folosite ca argument pentru sustinerea opiniilor dumneavoastra. Nu v-ati obosit sa dati contraargument nici la acest lucru. \r\n3.Vad ca utilizati tot felul de tehnici retorice si masinatiuni lingvistice folosindu-va de citate biblice care nu sunt clare si care pot avea si alte interpretari sau care se pot referi la cu totul altfel de lucruri (cum este exemplul dumneavoastra din Isaia 5, 20). Nu vad niciun argument valid care sa sustina ca gura s-ar spurca la sexul oral , asa cum ziceti dumneavoastra, caci omul a fost creat de Dumnezeu cu tot cu organe genitale. Cum pot fi organele genitale „spurcate”, daca au fost create de Dumnezeu si mai ales ca fara ele nu ar mai exista fiinte vii pe pamant?\r\n\r\nDaca sustineti in continuare ca scopul sexului e numai si numai nasterea de copii, atunci va invit pe voi preotii sa va suflecati manecile si sa treceti de la vorbe la fapte. Mai exact, vreau sa va vad pe voi preotii cum sariti cu banul ca sa luati rechizite si mancare copiilor, vreau sa va vad cum spalati ZILNIC scutecele murdare cu propriile maini, cum stergeti copiii la nas, cum ii imbaiati, cum faceti mancare in bucatarie si apoi sa stati dupa fundul droaiei de copii 24 de ore din 24 sa le dati sa manance etc, si dupa toate astea sa nu lipsiti nici de la serviciu (eventual unul in ture de noapte). Asta vrem noi mirenii de la voi preotii: fapte, nu vorbe si tehnici retorice. Am fost prea rautacios?\r\nImi pare rau daca v-am suparat, insa va repet sloganul la care eu subscriu si pe care-l consider corect: „Prieten mi-e Platon, dar mai prieten mi-e adevarul”. Dar sa stiti ca de multe ori tocmai asa se intampla: adevarul supara. Asta este realitatea, si cel mai bun lucru pe care il putem face e s-o acceptam.

        1. Anonim spune:

          Ovidiu, buna seara, da sunteti chiar rautacios!\r\nDe ce considerati ca ar trebui preotii sa va urmareasca cu scopul de a vedea citi copii ati mai adus pe lume…eu cred ca daca ve-ti avea o „droaie de copii” cum ati spus dvs, si v-ati adresa bisericii cu rugamintea de a primi ajutor financiar, o sa primiti un feedback, cu siguranta, cunoscind personal zeci de cazuri si sunt sigura ca real zeci de mii, in care familiile cu multi copii primesc ajutoare materiale si nu doar din partea bisericii.\r\n\r\nDoi la maina, ce nu este pe-ntelese, unde Parintele a spus ca trebuie sa ne mai infrinam cind avem pofte trupesti, si sigur ca organizmul femeii nu este predispus in fiecare zi a lunii sa conceapa un fat, cred ca cunoasteti destul de bine. In asa fel nu o sa va umpleti casa de copii, insa daca veti fi binecuvintati sa-i aveti multi, Slava Domnului, inseamna ca aveti ce sa le oferiti pe lumea asta!\r\nNumai bine si Doamne ajuta!

          1. Ovidiu spune:

            In primul rand ca nu doresc sa am o droaie de copii. Tocmai de asta eu si sotia ne protejam si mai practicam din cand in cand si alte tipuri de sex, cu care preotii nu-s de acord caci chipurile pacatuim. Un preot a aflat odata cu ce ne ocupam noi (probabil in cadrul unei spovedanii, nu detaliez mai mult) si a inceput sa ne tina morala. Bineinteles ca i-am dat peste nas acelui nesimtit in secunda doi. Ideea este ca nimeni nu are dreptul sa intre in viata privata si in casnicia altuia. Sa faca deci bine preotii sa-si vada de treaba lor si de propriile lor familii. Daca cineva vrea sa mai practice si alte tipuri de sex cu propria sotie si in propria ograda, nu-i treaba preotilor sa-si bage nasul unde nu le fierbe oala. Nu le plac lor alte tipuri de sex? Foarte bine, atunci sa fie fericiti si sa nu le practice. Dar sa-i lase pe cei carora le place sa le practice dupa cum crede fiecare de cuviinta, mai alesnca atunci cand li se cer argumente patristice dau din colt in colt si in loc sa dea raspunsuri clare, ei apeleaza la tehnici retorice si versete biblice trunchiate. Poate le merge cu babele purtatoare de batic, insa cineva care a citit cat de cat si e informat vede imediat lipsa lor de argumente. Asta am vrut eu sa ilustrez in comentariul de mai sus.

        2. Cristina spune:

          Ovidiu,Dumnezeu ori face,ori nu face parte din viețile fiecăruia dintre noi. Atât modul în care ne comportăm în societate, la serviciu și nu în ultimul rând în familie îl bucură sau îl întristează. Nu ai dreptul să acuzi preotul că se implică în familia și viața ta privată, el vine cu sfaturi care să ne indrume astfel încât să nu mâniem pe Dumnezeu. Noi nu alegem situațiile care îl privesc sau nu pe El, El face parte din toate.

  20. Petru spune:

    Buna ziua, am o intrebare, va rog sa ma ajutati, sotia mea este insarcinata si stim ca o sa fie fetita, si suntem in cautarea numelui care doresc sa fie un nume crestin ortodox, ne ghindim la numele Beatrice, ar fi un nume corect?\r\nla Biserica putem gasi o cartulie unde putem sa ne uitam si sa alegem?

    1. pmarcel spune:

      Evistă o astfel de muceniţă în Roma a pătimit în anul 303 şi se prăznuieşte la 29iulie/11 august. La unele biserici puteţi găsi calendare cu anexe de nume masculine şi feminine din Biserica din Apus şi Răsărit până anul 1054.

      1. Ovidiu spune:

        @ Petru\r\nDesi poate risc sa devin persoana non-grata pe acest site din cauza comentariilor in care am criticat unele conceptii si opinii deplasate ale unor preoti, simt totusi nevoia sa intervin. \r\nDe ce trebuie sa dai neaparat nume de sfant copiilor, cand este binecunoscut printre teologi si preoti ca omul sfinteste numelensi nu numele pe om. Carciumile si bodegile sunt pline de oameni asa-zisi ortodocsi pe care ii cheama Ion, Mihai, Petru etc, deci nume de sfinti. E absurd sa crezi ca doar pt ca ii dai copilului un nume de sfant, acesta va duce automat o viata de sfintenie. E ca si cum am avea pretentia ca daca ii punem unui copil numele Mihai, sa devina automat poet ca Mihai Eminescu. E absurd. Renunta la asemenea gandiri superstitioase, te rog.

        1. pmarcel spune:

          Stimate Ovidiu!\r\n\r\n1. Omul este liber să facă ce vrea el, ca să-ţi fie şi mai clar, tu poţi face ce vrei cu propria viaţă, orice abateri, acţiuni de înjosire a propriei demnităţi de OM. Dar să nu îndrăzneşti să te numeşti ortodox dacă te lepezi de învăţătura de credinţă ortodoxă, este furt de cele sfinte. Să ţii minte foarte bine, Dumnezeu nu se lasă batjocorit!\r\n\r\n2. Există mai multe lucruri care nu sunt stipulate în Sfânta Scriptură sau la Sfinţii Părinţi (fumat, droguri, dependenţă de shoping, internet, etc. ) care desigur sunt considerate păcat. Oare şi aici îmi vei spune că dacă nu e scris despre ele nu este păcat??? \r\n\r\nAşadar perversiunile practicate cu soţia pe care le consideri normale nu au fost subiect tratat nominal, cu exemplificări (precum vrei să auzi) în Biblie nu pentru că nu sunt păcat, ci în primul rând pentru că aşa de josnic Dumnezeu nu coboară, şi apoi era la toată lumea de la sine înţeles că se înscriu în păcatele pentru care au fost distruse Sodoma şi Gomora.\r\n\r\n3. Dacă te consideri atât de citit mai răsfoieşte şi alte surse în afară de cele de inspiraţie romano-catolică şi scolastică. Zici că Sfântul Ioan Postitorul nu este considerat Sfânt Părinte. Asta dacă luăm învăţătura care zice perioadă Sfinţilor Părinţi a fost cuprinsă în cadrul celor 7 Sinoade Ecumenice. O învăţătură de influenţă scolastică. Părintele Ioannis Romanidis, un patrolog care a sintetizat cea mai cristalină învăţătură a Sfinţilor Părinţi, în Dogmatică Empirică, face praf învăţătura aceasta (a părinţilor care au trăit în perioada celor 7 sinoade ec.), arătând inspiraţia romano-catolică. Dacă e aşa, el întreabă atunci Sf Grigorie Palama cine este? Iar Simeon Noul Teolog? etc.\r\n\r\nAşadar încearcă să-ţi lărgeşti orizontul şi cu alte puncte de vedere şi să vezi şi alte autorităţi pentru tine.\r\n\r\n4. Tradiţia de a pune la copii nume de sfinţi este izvorâtă din dorinţa părinţilor ca odraslele lor să aibă sfânt protector, ca să mijlocească sfântul la Dumnezeu, desigur dacă creştinul va duce o viaţă cucernică şi va dori măcar cât de cât să urmeze după putinţă sfinţenia protectorului său. Nu numele sfinţeşte omul ci invers omul prin viaţa sa trebuie să sfinţească numele.\r\n\r\nAstfel Ovidiu te rog să nu intervii unde nu te priveşte, pentru că în primul rând nu ţie ţi s-a oferit întrebarea, şi apoi dai sfaturi greşite.

          1. Ovidiu spune:

            @ pmarcel\r\n\r\nIti raspund la insinuarile pe care le-ai facut (si o sa vorbesc cu tine la „pertu” pt ca nu mi se pare normal ca eu sa vorbesc cu cineva cu formula „dumneavoastra”, iar respectivul sa ma tutuiasca).\r\n\r\n”Dar să nu îndrăzneşti să te numeşti ortodox dacă te lepezi de învăţătura de credinţă ortodoxă, este furt de cele sfinte.”\r\n\r\nDar ia sa nu mai indraznesti sa-mi spui mie cum sa ma numesc si cum nu. Ce facem aici, ma evaluezi? Ideea e ca dumneata nu cunosti suficient de multe lucruri despre persoana mea sau despre credinta mea, asa ca ar trebui sa nu-ti mai dai cu parerea despre ceea ce nu cunosti. \r\nDaca eu nu sunt ortodox, atunci calugarii si maicile de la manastirile detinatoare si exploatatoare de sclavi tigani (robi manastiresti) din Evul Mediu erau ortodocsi? Dar fostul patriarh Miron Cristea cand da dispozitie ca filosoful Nae Ionescu sa fie pictat in chip de diavol la Catedrala patriarhala a fost sau nu ortodox adevarat? Tot patriarhul Miron Cristea cand ajunge prim-ministru in 1938 si introduce pedeapsa cu moartea era ortodox sau nu?\r\n Vrei sa mai sap in istorie si sa-ti mai dau exemple de asemenea „ortodocsi”? \r\n\r\n”Există mai multe lucruri care nu sunt stipulate în Sfânta Scriptură sau la Sfinţii Părinţi (fumat, droguri, dependenţă de shoping, internet, etc. ) care desigur sunt considerate păcat.”\r\n\r\nEste adevarat, insa spre deosebire de fumat, droguri etc, subiectul sexualitatii chiar este abordat in mod concret si specific atat in Biblie cat si in literatura patristica. Dar spre deosebire de unii preoti, Parintii Bisericii au avut decenta si bunul simt de a nu se amesteca in vietile private ale enoriasilor. Faptul ca s-au scris randuri dupa randuri despre sexualitate, dar nimic despre ce sa faca sotul cu sotia in pat, este un argument care va interzice voua preotilor sa va amestecati sub plapuma oamenilor. Simplu de tot.\r\n\r\n” Dacă te consideri atât de citit mai răsfoieşte şi alte surse în afară de cele de inspiraţie romano-catolică şi scolastică.”\r\n\r\nDar ce facem aici, eliminam sursele de inspiratie scolastica pt ca nu convin unuia sau altuia? Le bagam si pe astea sub pres, asa cum face Biserica Ortodoxa cu minunile lui Francisc din Assisi si ale lui Anton de Padova? \r\nVezi ca Ioannis Romanidis e un grec care a fost contemporan cu noi. Sunt multi teologi moderni, atat ortodocsi cat si catolici care scriu carti de dogmatica si fiecare are opinii si opinii. Dar repet ce am mai zis: opiniile si convingerile unui teolog modern sunt una, iar invataturile Parintilor Bisericii din primele secole sunt alta. Ce facem, extindem denumirea de „Parinte al Bisericii” la teologi care au trait pana la data cand ne convine noua? Il facem pe Ioan Postitorul Parinte al Bisericii ca asa spune un grec? \r\nNu l-am citit din pacate pe Romanidis, dar sa stii ca nu este nevoie de cunoastere exhaustiva ca sa comentezi sau sa intelegi un subiect. Nu-i nevoie sa fii doctor in zoologie ca sa stii ca vaca are 4 picioare si nici doctor in literatura rusa ca sa-l citesti pe Dostoievski. \r\n \r\n \r\n”Nu numele sfinţeşte omul ci invers omul prin viaţa sa trebuie să sfinţească numele”\r\n\r\nPai omule, exact asta am zis si eu mai sus in ultimul comentariu. Exact la fel si cuvant cu cuvant. Dumneata n-ai avut ochi sa vezi? Mai citeste odata, poate ca inversunarea pe care o ai ti-a afectat simtul vazului nu ti-a permis sa-mi analizezi cum trebuie spusele.

  21. Ovidiu spune:

    P.S. \r\nAi mai zis ca „Tradiţia de a pune la copii nume de sfinţi este izvorâtă din dorinţa părinţilor ca odraslele lor să aibă sfânt protector, ca să mijlocească sfântul la Dumnezeu”.\r\nSi deci daca cineva n-are nume de sfant rezulta cu n-are nici inger pazitor? O asemenea absurditate rar mi-e dat sa citesc. Primii crestini purtau nume pagane, iar la botez acestea nu erau schimbate deoarece denumirea generica de „creştin” sfinţea numele, oricare ar fi fost acesta. De exemplu Sfantul Dionisie Areopagitul purta numele unei zeitaţi pagane (Dionysos), dar cu toate astea si-a păstrat numele si dupa ce a fost convertit de Pavel in Areopagul Atenei, iar prin viata pe care a dus-o si prin scrierile pro-crestinism, numele sau s-a sfintit. Dumneata vrei sa insinuezi ca Dionisie n-a avut inger pazitor pt ca nu purta un nume care sa fi fost anterior al unui sfant?\r\nE ok ca copilul sa poarte nume de sfant, dar nu-i deloc obligatoriu. Asa ca lasati-i domnilor pe mireni sa puna ce nume vor copiilor si nu-i mai indoctrinati cu superstitii si traditii lumesti. Mai bine predicati-le Sfanta Traditie si nu traditii lumesti.

    1. pmarcel spune:

      Stimate Ovidiu!\n\nAi scris: „Si deci daca cineva n-are nume de sfant rezulta cu n-are nici inger pazitor? O asemenea absurditate rar mi-e dat sa citesc.”\n\nA spus cineva că dacă un creştin pune nume care nu este nume de sfânt nu are înger păzitor? Dacă da, atunci să văd citatul!\n\nPosibil că nu vezi diferenţa dintre sfânt protector (în cinstea căruia i s-a pus numele copilului) şi înger păzitor.\n\nCu adevîrat foarte mulţi creştini au purtat nume păgâne, nu doar atît ci chiar consacrate zeilor (de ex Sf Dionisie, pe care l-ai amintit sau Sf Dimitrie etc.) care ulterior au sfinţit numele prin viaţa lor, dar aceasta nu înseamnă că ei nu aveau înger păzitor!

      1. Ovidiu spune:

        @ pmarcel\r\n\r\nIntr-adevar, ai dreptate la chestiunea ingerului pazitor. Am voit sa ma refer totusi la sfant pazitor (protector), insa printr-o eroare de-a mea am scris inger in loc de sfant. Mea culpa. \r\nDar obiectia mea tot sta in picioare deoarece sfintii si martirii crestini au fost cu mult mai multi decat cei mentionati in cutare calendar sau in cutare „catalog” al bisericii. Au existat sfinti al caror nume nu este cunoscut. Au existat de asemenea si sfinti nebotezati cu apa, insa care prin martiriu au primit Botezul sangelui. Asa ca argumentul alegerii numelui copilului dupa numele de sfinti din calendar nu tine. Este foarte posibil ca nume care nu apartin niciunui sfant din calendar sa fie totusi ale unor sfinti necunoscuti (dupa cum si in razboi sau la vreme de restriste pier atat de multi oameni incat nu se mai stie de unul sau de altul), asa ca copilul nu va duce lipsa nici de sfant protector, indiferent ce nume poarta. Ca sa nu mai spun ca omul poate el insusi sa-si aleaga oricand un sfant preferat la care sa se roage mereu si mereu.\r\nVoi preotii puteti intr-adevar sa recomandati oamenilor anumite nume pt copii, atata timp cat vorbele voastre raman la stadiul de recomandari si nu se transforma in ordine sau porunci. \r\nAsa ca dumneata trebuia sa-i precizezi de prima data sus-numitului Petru (cel care ti-a adresat intrebarea) ca omul sfinteste numele si nu numele pe om si ca ramane la latitudinea sa ce nume sa dea propriului copil. Asta trebuia sa spui dumneata, cu subiect si predicat.\r\nEu atunci cand voi avea copil (daca voi avea), ii voi pune ce nume cred eu de cuviinta. N-am nevoie sa se bage preotii sa-mi dicteze ce nume sa pun. Nu-i mare filozofie sa aleg un nume, macar atat ma duce si pe mine capul.

  22. Mihai spune:

    Buna ziua. Pentru a Sfinti apartamenul ce este necesar sa pregatim?

    1. pmarcel spune:

      Aprapiaţi-vă de preot şi intrebaţi

  23. Ioana spune:

    Doamne ajuta! Cum imi dau seama daca sunt potrivita pt viata de manastire?

    1. pmarcel spune:

      Viata de mănăstire este foarte frumoasă şi chiar îngerească pentru cei care o râvnesc cu toată fiinţa şi fără şovăire. Este nevoie să vă cercetaţi cu mare atenţie, ce vreţi cu adevărat, dar foarte important este să vă întrebaţi duhovnicul. Astfel de decizii se iau cu mare discernământ.

  24. Mihaela spune:

    Sarut mana as avea nevoie de un sfat am 3 copii unul de 5 ani 2 jumatate si ,si ultimul de 1 an si jumatate sunt in italia cu sotul si lucreaza numai el acum am ramas din nou insarcinata si sunt in dubii nustiu ce sa fac ma gandeam sa fac avort dar gandul asta ma infioara mie imi plac copii as face si 10 copii dar traiul este foarte greu …….nici noaptea nu mai pot sa dorm ma gandesc intruna sa fac avort sau nu dak nu fac o sa ne fie greu k nu am pe nimeni care sa ne ajute dak fac avort iar e rau imi imaginezi cat de frumos poate fi bebelusul si nu as vrea sa omor ajutati ma ce pot sa fac sunt foarte stresata ….. multumesc anticipat……DOAMNE AJUTA

    1. pmarcel spune:

      Draga mea,\r\n\r\nScriu cu mare durere dar şi cu bucurie. Durere, pentru că adevăraul este următorul: noi înnotăm în sângele copiilor noştri… Aici în Republica Moldova de la independenţă până azi sunt ucişi aproximativ 5 milioane de copii (cifra statistică oficială + date neoficiale), aşadar am ucis aproximativ de două ori mai mulţi copiii decât suntem azi în ţară. În România ştiu că situaţia este similară. Crede-mă sângele acesta strigă la Dumnezeu cerând răzbunare, este exact ca şi cazul lui Cain şi Abel… Nu ştiu dacă ai văzut trupul unui copil avortat. Este cea mai neomenească crimă, împotriva unui copil nevinovat, unui suflet zămislit pentru viaţă…\r\n\r\nÎţi scriu cu bucurie pentru că îmi dă o mare nădejde, faptul că ai avut nevoie de un cuvânt care să te oprească, de altfel dacă voiai o făceai fără să întrebi pe nimeni. Sper din toată inima că nu vei face ucidere de om, care să te urmărească toată viaţă, să te distrugi moral, psihic şi duhovniceşte. Mai mult, Părintele Arsenie Boca spune că copiii nenăscuţi (avortaţi) se răzbuna pe cei născuţi. Un părinte făcea o comparaţie ori e să omori copilul mai mare (în cazul tău unul din cei trei născuţi) ori să omori pe cel nenăscut DAR VIU!!! ESTE DE FAPT ACELAŞI LUCRU.\r\n\r\nEvident că este greu material, financiar, dar crede-mă, Dumnezeu se va înduioşa de familia voastră dacă păstrezi copilul şi te va ajuta să creşti pe toţi. Dumnezeu nu rămâne dator niciodată…\r\n\r\nNe vom ruga pentru voi.

      1. Mihaela spune:

        Sarut mana parinte si va multmesc din tot sufletul meu k mi ati dat un sfat bun si ma ti indrumat spre calea cea mai buna sunt fericita k am pastrat acest copil mai fericita de atat nu se putea sa mi simt copilu in burtica cum se misca abia ast.ziua cand o sa l tin in brate sper k Domnul sa ma ierte pentru gandul rau ce la m avut in legatura cu bebelusul meu si sa mi l dea sanatos Doamne Ajuta la toata lumea.

        1. Mihaela spune:

          Sarut mana parinte si va multmesc din tot sufletul meu k mi ati dat un sfat bun si ma ti indrumat spre calea cea mai buna sunt fericita k am pastrat acest copil mai fericita de atat nu se putea sa mi simt copilu in burtica cum se misca abia ast.ziua cand o sa l tin in brate sper k Domnul sa ma ierte pentru gandul rau ce la m avut in legatura cu bebelusul meu si sa mi l dea sanatos Doamne Ajuta la toata lumea.Parinte am uitat sa va intreb dak sunt insarcinata si am avut acel gand rau peste care am trecut pot boteza un bebelus va rog sa mi spuneti pentru k pe 13 februarie trebuie sa botez o fetita draga mie este bine sau nu?

          1. pmarcel spune:

            Sunt nespus de bucuros că aţi păstrat copilul, să ţineţi minte toată viaţa: DUMNEZEU NU RĂMÂNE DATOR NICIODATĂ!!! Numaidecât vă va ajuta să creşteţi copilul! Cât despre botez, puteţi fi naşă, doar că va trebui să vă atârnaţi foarte serios faţă misiunea de naş, care presupune rugăciunea pentru fiul duhovnicesc şi sedigur sp învăţaţi copilul credinţa, deci îndrumător în viaţa duhovnicească.\n\nP.S. Vă îndemn să mărturisiţi gândul de a ucide copilaşul, ca să nu rămână nici urmă de el.

  25. Robert spune:

    Doamne Ajuta! Daca am avut relatii trupesti cu sotia sambata seara pana in ora 24 , mai ma pot duce Duminica la Sfanta Liturghie?

  26. Anonim spune:

    Buna ziua Parinte. Ma aflu intr-o situatie complicata si am nevoie de un sfat. Din copilarie pina in adolescenta mergeam la biserica si ma rugam intotdeauna. Dupa am lasat totul si am trait un mod de viata pacatos.Si, uite asha am ajuns sa ma casatoresc de doua ori fara a ma cununa in biserica nici la prima si nici la a doua casatorie.Deci, am un divort si sunt recasatorita.Dar, nici acum nu m-am cununat pentru ca am indoieli.A doua casatorie am facut-o la insistenta parintilor pentru ca am ramas insarcinata.Sunt total impotriva avorturilor.Sotul foarte mult vroia casatoria eu insa pana a afla de sarcina vream sa ne despartim.Si, intrebarea mea este urmatoarea suntem casatoriti in fata legii insa nu si in fata lui Dumnezeu dar avem un copil(primul meu copil). Simt ca anume sufleteste nu ne potrivim deloc.Caractere total diferite.Cum ar fi mai bine sa ne cununam sau sa divortam? Daca divortam ar fi pacat in fata lui Dumnezeu?Ne considera El sot si sotie fara cununie?Mentionez ca sotul categoric nu vrea divort si vrea sa inceapa si el sa mearga la biserica.Insa simt ca totul e ca sa-mi faca mie pe plac dar nu are interes de Dumnezeu.Si eu recent m-am reintors la credinta dupa foarte mult timp.De ani buni nu m-am impartasit nici marturisit si acum tot parca mi-e foarte rusine sa o fac.Am invatat o lectie foarte grea de la viata cind nu mergi pe calea Domnului tot drumul duce la durere si dezamagire.Dar timpul nu-l pot intoarce asa ca am nevoie de un sfat. Ma scuzati pentru asa mesaj lung si multumesc anticipat.

    1. pmarcel spune:

      Începeţi prin a vă întoarce cu toată inima către Dumnezeu care v-a aşteptat foarte mult. Mărturisiţi-vă neapărat, acum deja fără ruşine (ruşine trebuie să fie înainte de a săvîrşi păcatul nu la Spovedanie, că ci lui Dumnezeu vă spovediţi nu preotului care este un martor) Căutaţi un duhovnic experimentat care să vă fie părinte duhovnicesc şi ghid în viaţa duhovnicească pentru întoarcere. În faţa lui DUmnezeu nu sunteţi soţ şi soţie şi trăind împreună (având relaţii trupeşti) săvârşiţi păcatul curviei. Ca să vă căsătoriţi este neoie să aveţi credinţa ortodoxă dar şi foarte important dragoste unul pentru celălalt (reciprocă), aceasta este materia nevăzută a Tainei Cununiei. Gândiţi-vă bine până a face un pas atât de seios în viaţă, nu mai repetaţi greşelile săvârşite anterior şi nu vă jucaţi cu Sfintele Taine ale lui Hrisots, azi mă cunun iar mâine mă despart.

  27. Cristina spune:

    Buna seara. Parinte,sora mea a participat astazi la inmormintarea unui om care s-a sinucis(prin consumul abuziv de medicamente).A primit de pomana o icoana,cu Maica Domnului in brate cu Iisus Hristos.Spuneti-ne va rugam,putem sa ne rugam la aceasta iconita pentru iertarea pacatelor sufletului celui adormit,daca da,cum sa ne rugam?Multumim anticipat pentru raspuns.Rugam de ne iertati.

  28. Diana spune:

    Buna seara!parinte am si eu o intebare,noi avem niste prieteni is un cuplu de tineri el nii cumatru ne-a increstiant copilul si acuma vor sa ne ia de nasi,putem noi sai cununam?

    1. pmarcel spune:

      se permite, doar ca copiii vostri (a nasilor si finilor) sa nu se casatoreasca intre ei

  29. Kriss spune:

    Buna ziua…am si eu o intrebare…..prietenul nostru de familie si actuelul nas de botez al ficei melle se insoara si vrea sai fim nasi de cununie…..sunt tare confuza si nustiu ce sa fac!!! ce sai zic si cum sa procedez…..conform religiei oare se permite?!

    1. pmarcel spune:

      se permite, doar ca copiii vostri sa nu se casatoreasca intre ei

  30. Mihail spune:

    Auzi parinte, am si eu o intrebare pt dumneata, desi cred ca nu-i prima data cand ti se pune o asemenea intrebare: vreau sa aflu de ce voi preotii precum si diverse capete bisericesti vreti ca oamenii sa vi se adreseze neaparat cu apelative de genul „parinte”, ” preacucernice parinte”, „inaltpreasfintia ta”, „preafericitul cutarescu” s.a.m.d, fiecare in functie de gradul pe care il are. De ce oare credeti ca voi preotii ati avea un statut special in societate? Daca eu ma declar acum preasfant, voi ati lua-o ca un act de umilinta? \r\nNu stiu daca ati mai fost intrebat de chestia asta si ce raspuns ati dat, insa vreau un raspuns cat mai clar. \r\n\r\nVeti observa adeseori pe preoti chiar mandrindu-se cu virtutea de-a fi umili, si o vor face pe un ton atat de umil incat ai putea foarte bine sa-i confunzi cu niste cersetori de drept comun. A vorbi în stilul acela, cu acea intonatie specifica, este o tehnica oratorica ce se invata prin seminare si facultati de teologie, nu se invata la ora de biologie sau in laboratorul de chimie. Si nu se invata la chimie sau biologie deoarece oamenii care predau adevarul n-au nevoie sa mimeze umilinta; de-a mima umilinta au nevoie doar cei care umbla cu minciunile.\r\nCand popii pretind ca oamenii sa execute ceea ce spun ei ca este moral, cand pretind controlul populatiilor, cand dicteaza ce tip de sex sa faci si ce pozitii sexuale sunt permise, cand sa muncesti, ce dijma sa le platesti, cand isi aroga drepturi si privilegii de senior feudal o fac pe un ton cat mai umil, predicand despre virtutea umilintei. \r\nBineinteles ca eu nu dau curs unor asemenea elucubratii si de obicei le spun pe nume preotilor (pe numele de familie), exact cum fac si cu restul persoanelor. De ce nu e bine asa?

    1. pmarcel spune:

      Cel ce se nevoieşte spre creşterea fizică a copilului se numeşte părinite, la fel cel ce contribuie la creşterea duhovnicească a fiilor duhovniceşti este numit părinte (în sens duhovnicesc).\n\nTitlul sau apelativul de „sfinţite părinte”, „prea sfinţite” „înalt prea sfinţite” etc. nu presupune sfinţenia slujitorului fie el chiar şi patriarh! În Ortodoxie mărturisim că nu există om fără de păcat. Sfinţit înseamnă nu sfânt ci închinat Domnului. De aici şi statutul „special” în societate, ca cel al cărui viaţă este închinată slujirii Domnului, este oarecum ales în numele poporului să păstorească credincioşii.\n\nAi scris că : „Cand popii pretind ca oamenii sa execute ceea ce spun ei ca este moral, cand pretind controlul populatiilor, cand dicteaza ce tip de sex sa faci si ce pozitii sexuale sunt permise, cand sa muncesti, ce dijma sa le platesti, cand isi aroga drepturi si privilegii de senior feudal o fac pe un ton cat mai umil, predicand despre virtutea umilintei.”\n\nNimeni nu pretindă ce trebuie să faci: în Ortodoxie persoana este LIBERĂ. Faci ce vrei, doar că ce vei semăna vei culege, preotul este îndrumătorul nu persoana care forţează libertatea. Preotul recomandă, credinciosul decide să facă ascultare sau nu. \n\nMisiunea mea de preotl nu este controlul populaţiei, precum ai scris, aceasta o face Dumnezeu, ci am scopul să contribui la mântuirea turmei încredinţată mie spre păstorire. Aşadar pot recomanda doar, nu impune, în ce zile să muncească pentru binele lor (au fost multe cazuri în care enoriaşii au lucrat de sărbători mari şi duminici şi au văzut pedagogia lui Dumnezeu în practică). \n\nCând este întrebat preotul (nu este preotul cel care se interesează de astfel de subiecte, ci doar răspunde la nedumeririle enoriaşilor) despre împreunarea trupească firească dintre soţ şi soţie, poate da răspuns pentru ca cei doi să rămână oameni şi la acest subiect, să nu coboare la nivel mai jos decât animalele, care nu au deviaţii în comportament sexual, nu impune el anumite poziţii, ci dă sfat enoriaşii să rămână oameni şi în astfel de situaţii.\n\nDacă te referi la umilinţă în calitate de smerenie, atunci să ştii adevărată smerenie nu este culeasă din predica preotului ci din viaţa lui. Dacă nu vezi această virtute într-un preot, caută să vezi la altul şi tot aşa. Să ştii cel smerit nu va zice niciodată că este smerit. căci se vede pe sine mândru. Există preoţi care vor să pară smeriţi, nu îi judeca, mai bine roagă-te pentru ei, aşa îi vei ajuta mai mult. \n\nP.S. Întrebarea nu am şters-o, ci încă nu o publicasem pentru că nu aveam timp ca să-ţi răspund.

  31. Tatiana spune:

    BUNA ZIUA STIMATE Printe am asa intrebare,Duhovnikulmeu, cind ma apropii de el cu vre-o intrbare imi raspunde agresiv si este crud de imi trece dorul sa ma intreb de ceva,dar cu sa ma spovedesc,dati-mi va rog un sfat ce sa fac.

    1. pmarcel spune:

      Mergem la doctorul care considerăm că cel mai bine ne va face operaţia, astfel şi în cazul duhovnicului, căutăm un duhovnic care să ne devnă părinte duhovnicesc, poate fi nu cel mai bun din lume, dar cel mai bun pentru tine personal. Mai caută. Apropo vezi ca nu cumva comportamentul preotului este condiţionat de vreo greşeală a ta, şi în aşa fel (poate nepotrivit) încearcă să te corecteze.

      1. Tatiana spune:

        Imi pare rau ca sa-mi lepad duhovnikul nu am posibilitate sa mai caut altul,dar am nevoe de a vorbi cu cineva,citesc carti ai sfintilor parintisi imi apar multe intrebari.Duhovnikul nu e demult undeva un an,dar ma ghindesc ca e tinar si poate nu are destula experienta,nu stiu dar nu e placut cind nu simti ca ai o sustinere de la duhovnuk si inca una,ma ghindeam sa ma marturisec la el pe de plin ca pina acum nu am facut-o,spuneam asa pe de asupra dar imi doresc sa-mi descarc sufletul,dar nu stiu cum sa ma mai apropii de el,poate prin asa duhovnik Dumnezeu doreste sa ma curat,sa invat smerenie,ce ziceti?multumesc stimate parinte.

        1. pmarcel spune:

          Încercaţi să vorbiţi sincer cu duhovnicul dvs. despre cele ce vă preocupă referitor chiar la persoana sfinţiei sale, dacă este experimentat va înţelege preocupările dvs. Posibil să vă recomande să mergeţi la un preot mai experimentat, deşi încercaţi să vedeţi oare u greşiţi făcând concluzie pripită?

  32. petrica spune:

    sarut mana ,parinte\r\n Am si eu o intrebare,este pacat sa bei cafea dupa ce ajungi acasa fiind impartasita?dar dimineata dupa o fugitiva rugaciune iau sfanta Anafura si apoi beau cafea.

    1. pmarcel spune:

      Nu este păcat să bei cafea, doar că ai grijă ca acea cafea să nu devină motiv ca rugăciunea să devină aşa cum ai scris „fugitivă”. După rugăciune luăm anafura, APOI AGHIZMA, abia apoi cafeaua.

  33. AC spune:

    Sarut mana parinte. Mama mea (69 ani ) fumeaza ( nu de fata cu noi, dar a prins-o si fetita si noi de cateva ori si nu mult, cred ca 2-3 tigari/ zi), este tare nervoasa si din cand in cand mai bea si ceva alcool (facut in casa), dar nu mult, ci suficient sa se cunoasca….la vorba . Am mai incercat sa vorbesc cu ea referitor la acestea, dar se cam supara… si vreau sa evit acest lucru. Am o fetita de 12 ani infiiata pe care, sincer , ea nu o suporta. Orice vorba,fapta, orice raspuns de-al ei o enerveaza si iese scandal. (este foarte adevarat si ca fetita ii cam raspunde , nici ea n-o suporta ca fumeaza si simte ca o uraste).Am inceput de o saptamana sa citesc Paraclisul Maicii Domnului pentru amandoua si am dat si 40 Sf Liturghii. As vrea un sfat de la dvs. Ce as mai putea face,pentru ca sa vina din nou pacea intre ele ? Multumesc frumos!

  34. pedroS spune:

    sarut mana parinte,\r\nAm o intrebare ,este bine sa se casatoreasca un baiat cu o fata mai mare cu 5 ani decat el?Va rog daca se poate da si un sfat in privinta asta.\r\nDoamne ajuta!

    1. pmarcel spune:

      În practică nu există interdicţie în acest sens. Important să fie dragoste adevărată între cei doi.

  35. elena spune:

    Buna ziua parinte,\r\n este vreo interdictie in canoanele bisericesti referitor la nasii nostri de cununie sa nu fie finii de cununie a parintilor mirelui?\r\nVa multumesc

    1. pmarcel spune:

      Din câte am cercetat nu există asemenea interdicţie

  36. Florin spune:

    Buna seara parinte. \r\nImi doresc foarte mult sa devin preot..Simt o atractie catre Dumnezeu si catre Sfanta Biserica.Cand ma duc la biserica simt o mare bucurie in mine.Din păcate eu am săvârşit păcatul ,,malahiei,, si din ce am citit eu pe internet nu pot sa m.a mai fac preot.Din cate am citit trebuie sa merg la duhovnicul meu sa ma spovedesc si preotul o sa imi dea un canon sa il îndeplinesc.Mie imi este extrem de rusine sa ma duc sa ma spovedesc.O sa imi fie foarte rusine sa mărturisesc păcatul.Eu am 13 ani.Eu daca as primi acel canon nu as putea sa il fac deoarece nu vreau sa afle parintii mei. Regret tot ceia ce am facut. Va rog foarte frumos sa ma ajutaţi cu sfaturi si sa imi spuneti daca dupa ce îndeplinesc canonul si ma spovedesc si ma împărtăşesc pot sa ma mai fac preot. astept raspunsul dvs. cat mai repede…Doamne Ajuta!

    1. pmarcel spune:

      Dragă Florin!!!\n\nPăcatul este grav, dar tot Hristos ne porunceşte ca de fiecare dată când vom cădea, să ne sculăm, aşadar CURAJ, mergi şi mărturiseşte păcatul lui Dumnezeu (Care deja îl ştie, doar trebuie să ceri iertare), preotul fiind doar martor şi instrument în mâna lui Dumnezeu. În viaţă vei avea multe momente de „răstignire” persoanlă, aşa cum este acum pentru tine spovedania păcatului făcut. Dar nu uita nu există Înviere fără răstignire şi la fel nu uita, mai ales dacă vrei să fii preot: viaţa preoţească este o continuă răstignire şi înviere în Hristos.

      1. Florin spune:

        Și dacă o să mărturisesc păcatul mai sunt șanse sa mă mai pot face preot??… Îmi doresc foarte mult, sunt atras de biserica si de Dumnezeu spre a ma face preotpreot!?

        1. pmarcel spune:

          Acest lucru se va discuta în particular cu duhovnicul.

  37. Tatiana spune:

    Buna seara parinte,as dori sa va itreb,logodnicul meu a botezat la o ruda de a sa,acum cind am ajuns sa cautam nasi de cununie am dori sa ne fie nasi cumatrii sai,adica este posibil ca sa ne cununi persoanele carora lea botezat copilul?Multumesc frumos!

  38. Daria spune:

    Buna seara, parinte! Am locuit cu sotul meu la parintii lui. Soacra mea este autoritara, noi trebuia sa facem cum spunea ea. La un moment dat, a inceput sa ma jigneasca, cind sotul nu era acasa. Ne controla fiecare pas. Nu am rezistat si am plecat la parintii mei cu copilul nostru. I-am propus sotului sa mergem impreuna, dar a refuzat. La inceput, credeam ca vom locui separat pina gasim ceva comun… Apoi soacra i-a interzis sa plece de linga ea. Acum el depune actele pentru desfacerea casatoriei. Eu nu vreau sa divortam, vreau sa pastram familia, pentru ca tin la el si la familia noastra. Stiu ca am gresit si eu, ca am plecat, dar nu rezistam ca sa-i dau zilnic explicatii soacrei pentru fiecare pas facut… Nu o judec, asa e firea ei. Dati-mi va rog un sfat.. Ce rugaciune as putea citi, pentru a-mi reintregi familia. Multumesc mult!

    1. pmarcel spune:

      Încercaţi să vă salvaţi familia, fiţi mai răbdătoare cu soţul şi soacra. Ar fi bine să explicaţi soţului că familia voastră va fi mai strâns legată dacă veţi locui separat de soacră. Dacă nu va dori, atunci de dragul familiei ar trebui să înduraţi cicălelile, poate până la mometul când veţi găsi limbă comună cu soacra.

      1. Daria spune:

        Multumesc mult pentru raspuns! Va rog, totusi, sa-mi recomandati o rugaciune, care m-ar putea ajuta in situatia data!

  39. Tatiana spune:

    Buna ziua Parinte! Vreau sa va multumesc mult pentru ca ati format acest forum si fiecare poate sa-si expue problema sa,sa ceara un sfat,Domnul sa va ajute.Am si eu o problema daca se poate asa spune,eu as numi mai bine zis o lipsa in vita mea.Am deja 36 ani si nu sint casatorita,merg la biserica, ma rog, citesc si cu ajutorul lui Dumnezeu ma impac cu aceasta lipsa avind nadejde in bunul Domnul nostru,dar cite odata ma viziteaza ghindurile cele rele,ma tem de viitorul meu,ma ghindesc daca nu voi avea familie ce va fi cu mine cui trebuiesc,pentru ce traesc,inca vre-o doi ani si de copii pot sa uit,mii frica si stiu ca e pacatul deznadajduirii dar ma apasa.Vreau, sa va rog, Parinte sustineti-ma cu us sfat,ce rugaciuni sa citesc ca sa-mi linistesc sufletul.multumesc!

    1. Tatiana spune:

      Dati-mi va rog si mie un sfat…

  40. Ana spune:

    Buna ziua parinte. Am un copil de un an shi noua luni cu probleme neurologice, asha cum Domnul nostri IIsus Hristos a zis lasati copii sa vina la mine am mers shi eu la biserica pentru al impartasha shi a asista shi la dezbracare cu credinta ca se va linishti dar deoarece a mincat un biscuit dimineata preotul nu a vrut sa l impartashe.Oare e atit de principiala chestia asta, ca la drept vorbind am venit acasa golita sufleteshte deoarecenici la dezbracat nu am putut sta, copilul plingea shi parintele a zis sa ieshim afara

    1. pmarcel spune:

      Cu părere de rău se întâmplă în rândul preoţilor şi aşa slujitori care să-şi permită astfel de greşeli. Cu părere de rău… Vă pot sfătui să mergeţi acolo unde vă veţi regăsi „ca acasă” (la Dumnezeu). Referitor la principiu: în general ortodoxul trebuie să se împărtăşească pe nemâncate, dar un copil poate fi împărtăşit, mai ales de vârsta copilului dvs, doar că până la vărsta de 3-4 copilul deja, treptat, cu mare înţelepciune (din partea părinţilor) trebuie deprins să primească Sfintele Taine pe nemâncate.

  41. Alexandra spune:

    Întrebare pentru preot\r\n\r\nDe la : just_creatza91@yahoo.com\r\n\r\nSubiectul : Spovedanie\r\n\r\nTipul întrbării: \r\n\r\nÎntrebarea : Buna ziua parinte. Sunt foarte pacatoasa l-am suparat pe Dumnezeu de nenumarate ori cu pacate foarte grele si de aceea am fost in tara (sunt instrainatate) sa ma spovedesc ca nu mai suportam constiinta incarcata . Imi era atat de rusine sa merg la preotul meu ca am ales sa merg la alt preot poate voi avea mai mult curaj dar chiar si asa nu am spus toate pacatele si pe acelea incomplete. Preotul m-a dezlegat si a zis sa ma rog mult (ceea ce nu cred ca am facut)si mi-a dat aghiazma dar cand m-am intors ma simteam si mai vinovata ca oricand simt ca inebunesc de vina ca am fost atat de lasa si am facut mai mult rau decat bine. Acum vreau sa ma duc in tara vreau sa-mi schimb viata sa ma spovedesc din nou asa cum ar fi trebuit sa o fac de la inceput dar as vrea sa stiu daca as putea sa ma reintorc la parintele meu ca ma simt vinovata ca mi-am schimbat preotul fara binecuvantarea lui si in schimb el ma cunoaste cel mai bine? \r\nMultumesc si astept raspunsul dumneavoastra

    1. pmarcel spune:

      Ruşinea la Spovedanie poartă o parte de ispăşire a păcatului, este cu adevărat foarte greu să depăşeşti această trăire, DAR, mai bine să trăieşti această stare de mii de ori aici decât să părăseşti această viaţă cu păcate nemărturisite. Păcatele ascunse devin demult mai grele, de aceea să mergeţi cu toată îndrăznire şi convingerea că vă mărturisiţi nu preotului ci lui DUMNEZEU. Vă veţi simţi renăscută, înviată dacă veţi face o spovedanie completă, sinceră şi cu toată căinţa şi zdrobirea inimii că l-aţi trădat pe Dumnezeu prin păcatele voastre, ci v-aţi pricinuit mare vătămare şi rană sufletească. Curaj şi vă doresc un început bun, nou şi fericit în viaţă.

  42. capris roxana spune:

    Buna ziua. Eu vreau sa va cer un sfat ca numai Dumnezeu o sa faca dreptate. Avem o firma o afacere de fam si un angajat mi-a fugit cu ff multi bani, noi am facut tot ce trebuie din punct de vedere legal ne-am judecat intr-un final, pt ca asa e procedura, si judecatorul l-a considerat nevinovat intr0un final dupa ce a amanat sentinta de nenumarate ori. Acum Dumnezeu stie ca el e un hot, a furat, a fugit din tara, paritntii lui stiau, ca tot ei ne-au adus si cheia de la magazin atunci. Ce sa fac parinte, cum sa ma rog, ce sa citesc sa iasa adevarul la suprafata macar moral sa fiu achitata ca banii nu cred ca ii mai vad. Ajutati-ma ca legile in tara asta sunt facute cred ca pt infractori sa ii ajute nu pt noi cei care suntem corecti.

    1. pmarcel spune:

      Rugaţi-vă ca Dumnezeu să vă dea putere să mergeţi mai departe în viaţă, să se facă voia Lui, referitor la hoţ, Dumnezeu le vede pe toate şi pe fiecare ce face, nu poţi construi fericirea pe lacrimile altora

  43. Cristina spune:

    Sărut mâna părinte. Vă rugăm să veniți cu un sfat, pe 19 decembrie fiica noastră împlinește un an. Vrem să organizăm o masă de sărbătoare, la care vor fi invitați toți nașii de botez ai fetei. În cazul în care, o mare parte din ei nu țin postul, putem găti și mâncare de frupt, sau este păcat? Va fi și mâncare de post, pentru cei ce au hotărât să îl țină, dar și mâncare de frupt pentru restul. Este alegerea fiecăruia dacă mănâncă sau nu? Sau va fi și păcatul nostru? Ne rugăm de ne iertați.

    1. pmarcel spune:

      Pentru a nu fi piatră de poticnire, mai bine aţi face să gătiţi de post, mai ales că de ziua prăznuirii Sf Ierarh Nicolae este dezlegare la peşte.

  44. Maria spune:

    Buna ziua parinte, am o intrebare la dumneavoastra. Putem noi cununa o pereche de tineri daca respectiva fata pe cind inca era singura nea botezat baietelul? Putem noi acum sai sustinem la Sfinta Cununie si asa sa le devenim parinti spirituali?Doamne ajuta!

  45. Cristina spune:

    Sărut mâna părinte, vă rog să veniți cu un sfat. Am planificat ca sâmbătă, de Sfântul Nicolae, să mă împărtășesc. Astăzi însă, soțul mi-a spus că vineri seara suntem invitați să sărbătorim împreună cu colegii săi de serviciu ziua lor profesională. Nu vreau să îl las să meargă singur, dar totodată vreau și să mă împărtășesc a doua zi, mai ales că nu am făcut-o de mult timp și tot timpul apar ispite care mă împiedică să o fac. Cum sa fac ca să fie bine? Vă rog de mă iertați.

  46. IONICA spune:

    Doamne Ajuta Parinte am si eu o intrebare ce sfat imi dati , Sunt despartita de primul barbat cu care am fost cununata civil si religios , dupa un timp am cunoscut un om Italian care nu a mai fost casatorit , suntem inpreuna de patru ani el e de religie catolica ,cand l am cunoscut am mers la preotul duhovnic de aici din Italia si a intrebat de cununie am avut incredere ca ne casatorim civil si religios asa cum a zis si in fata Preotului de aici , dar au trecut patru ani si tot amana casatoria . Eu merg ma spovedesc fac canonul , citesc psalmi lu David , din vietile Sfintilor , imi fac rugaciunele dar sunt nelinistita din cauza ca traiesc in pacat ,iertatima Parinte as putea face cununia Religioasa fara cununia civila . Cu casatoria noastra nu sunt de acord parinti lui pentru casa care o are , Eu din prima casatorie am doi copii si parintilor lui le este frica prin casatorie casa lui sa nu o ia copii mei dar copii mei au casa au servici multumesc Domnului , Am incercat Parinte sa le spun parintilor lui ca nu e bine sa traim asa in pacat si au ura pe mine , cu el cand vorbesc si ai spun de casatorie nu zice nu zice ca sa am rabdare ca va veni si ziua aceia . Dar eu Parinte nu vreau sa mai traiesc in pacat as vrea macar cununia religioasa se poate ? Sarutmana Doamne Ajuta si sarbatori binecuvantate-

    1. pmarcel spune:

      Sunt biserici care ar putea accepta doar cununia religioasă, însă aceasta ar fi excepţie de la regulă.

  47. Tatiana spune:

    Sarut mina Parinte.Am asa intrebare,azi cu ajutorul lui Dumnezeu am primit sfintele taine,impartasania,dar am avut o situatie care m-a facut sa pling toata ziua, mi s-a inchis calea prin care eu ma hraneam si cresteam duhovniceste, adica am petrecut-o in scirba si plins,spuneti-mi va rog am adus eu vre-o dauna sufletului meu,am piredut darurile primite sau nu,trebuie sa marturisesc lucrul acesta sau nu…multumesc.

    1. pmarcel spune:

      Nu este păcat să plângi , doar că într-o mare măsură pui în umbră importanţa evenimentului şi trăirilor duhovniceşti în urma împărtăşirii şi apoi plânsului pe durata zilei.

  48. Xenia spune:

    Sarut mana,parinte!\r\n\r\n As vrea sa va intreb daca e pacat sa te spovedesti la un alt preot in afara de duhovnic?De multe ori fiind in trecere pe langa o biserica simt nevoia sa merg sa ma spovedesc,mentionez ca trec printr-o perioada dificila,am avut parte de un esec,si am fel de fel de ganduri si framantari launtrice.E pacat daca merg sa ma spovedesc?Trebuie sa spun asta duhovnicului?\r\n\r\n Va multumesc parinte!\r\n Doamne ajuta!

    1. pmarcel spune:

      Nu este păcat, doar că ar fi bine, să vă spovediţi la alţi preoţi doar dacă aveţi binecuvântarea duhovnicului. În general, este recomandat să vă mărturisiţi la unul şi acelaşi preot pentru că el deja cunoaşte trăsăturile voastre duhovniceşti, şi vă poate indica o cale cât mai corectă de tămăduire duhovnicească.

  49. Xenia spune:

    Sărut mâna, părinte!\r\n\r\n Mă iertaţi pentru deranj, aş vrea să vă rog să mă ajutaţi cu un sfat duhovnicesc.\r\n De cele mai multe ori pentru luarea unei decizii importante în viaţă cer sfatul duhovnicului.\r\nCum se procedează în cazul în care nu sunt de acord cu sfatul duhovnicului?\r\nAm avut parte de cazuri de genul acesta, şi nefiind de acord, totuşi făceam ascultare, fiindu-mi frică să mă împotrivesc.\r\nŞi din păcate, în urma ascultării duhovnicului, se întâmpla să ajung la deznăjduire, vinovătie, rezultatul nefiind cel dorit sau cum ar fi trebuit să fie.\r\nDin cauza aceasta ajung să mă supăr pe duhovnic, că nu mi-a dat binecuvântare să procedez aşa cum intuiam eu.\r\nE păcat dacă îmi ascult intuiţia şi nu ascult de duhovnic?\r\nLa spovedanie mărturisesc că sunt supărată pe părinte sau trebuie să discut aparte?\r\n\r\n Vă mulţumesc Părinte!\r\n Doamne ajută!

    1. pmarcel spune:

      Aţi face bine să discutaţi aceste lucruri cu duhovnicul dvs. Nu este neapărat să fiţi de acord cu duhovnicul, însă dacă acesta vă vatămă sufletul atunci aveţi voie să cautaţi altul.

  50. D spune:

    Sărut mina părinte. Am și eu o întrebare care e procedura de cununie dacă unul din ei a fost deja căsătorit și cununat odată și ce trebuie și Cum trebuie de făcut și dacă este adevărat ca nu vor avea parte de o cununie deplina și ca coroanele le vor fi puse pe umeri și nu pe cap. Iertare pentru limbajul folosit.

    1. pmarcel spune:

      Dacă unul din miri este la prima căsătorie iar celălalt la a doua, se săvârşeşte rânduiala Cununiei ca la prima nuntă. Spovediţi-vă şi vă împărtăşiţi înainte (dacă e posibil chiar în ziua evenimentului) de cununie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *