Cele noua porunci bisericesti

Poruncile bisericesti constituie un fel de „cod al bunelor maniere” pentru fiecare credincios. Aceste norme bisericesti au scopul de a asigura credinciosilor acel mediu duhovnicesc favorabil despatimirii si dobandirii harului Duhului Sfant, in vederea mantuirii.

Cele noua porunci bisericesti, alcatuite pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, au fost intocmite, in forma actuala, de catre Sfantul Petru Movila, care le-a asezat in „Marturisirea Ortodoxa”, aprobata in anul 1642, in cadrul Sinodului de la Iasi.

1. Sa participam la Sfanta Liturghie

Prima porunca bisericeasca spune: „Sa participam cu evlavie la Sfanta Liturghie, in fiecare duminica si sarbatoare.” Cu alte cuvinte, sa ne rugam si sa-I multumim lui Dumnezeu in Sfanta Biserica, adunandu-ne in fiecare duminica si sarbatoare pentru savarsirea Sfintei Liturghii si a celorlalte sfinte slujbe.

Aceasta porunca se bazeaza pe indemnul Mantuitorului, care zice: „Adevarat, adevarat zic voua, daca nu veti manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul este adevarata mancare si sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el” (Ioan 6, 53-56).

Participarea „cu evlavie” la Sfanta Liturghie, pe langa ascultarea cu atentie a slujbei si oferirea raspunsurilor adecvate, implica si impartasirea noastra cu Sfintele Taine, fara de care nu putem avea in noi viata.

La randul sau, Sfantul Apostol Pavel spune: „Faceti in toata vremea, in Duhul, tot felul de rugaciuni si de cereri, si intru aceasta priveghind cu toata staruinta si rugaciunea pentru toti sfintii” (Efeseni 6, 18). Deci, pe langa participarea la Sfanta Liturghie, care este vitala pentru viata cea vesnica, se cuvine sa paticipam la cat mai multe slujbe.

2. Sa postim in zilele randuite de Biserica

A doua porunca bisericeasca spune: „Sa tinem toate posturile de peste an.” Cu alte cuvinte, trebuie sa postim in toate zilele de post randuite de Biserica, dupa cum urmeaza: in Postul Nasterii Domnului (15 noiembrie – 24 decembrie), in Postul cel Mare (sapte saptamani inainte de Invierea Domnului), in Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel (din Duminica Tuturor Sfintilor si pana in ziua de 29 iunie), in Postul Adormirii Maicii Domnului (1-15 august), in toate zilele de miercuri (cand a fost vandul Fiul lui Dumnezeu) si vineri (cand El a fost rastignit), precum si in celelalte zile randuite de Biserica (14 septembrie, Inaltarea Sfintei Cruci; 5 ianuarie, ajunul Bobotezei; 29 august, Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul).

3. Sa-i respectam pe slujitorii Sfantului Altar

A treia porunca bisericeasca spune: „Sa cinstim fetele bisericesti.” Cu alte cuvinte, daca suntem datori sa avem dragoste fata de toti oamenii, cu atat mai mult suntem datori sa-i respectam pe cei care slujesc lui Dumnezeu in Sfintele Altare, spre mantuirea noastra (episcopi, preoti, diaconi etc).

Aceasta porunca ne impiedica sa luam parte la acuzele si glumele care se fac pe seama slujitorilor Bisericii. Preotul nu este un simplu functionar, ci un parinte care se roaga pentru cei credinciosi si sufera pentru caderile lor. Om fiind, preotul poate avea anumite scapari, insa ele nu fac nelucrator harul primit de acesta in Taina Hirotoniei, nici nu lipsesc de intelepciune sfaturile sale.

Sfantul Apostol Pavel ne indeamna: „Va mai rugam, fratilor, sa cinstiti pe cei ce se ostenesc intre voi, care sunt mai-marii vostri in Domnul si va povatuiesc; si pentru lucrarea lor, sa-i socotiti pe ei vrednici de dragoste prisositoare” (I Tesaloniceni 5, 12-13); „Preotii, care isi tin bine dregatoria, sa se invredniceasca de indoita cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvantul si cu invatatura” (I Timotei 5, 17).

4. Sa ne spovedim pacatele si sa primim Sfintele Taine

A patra porunca bisericeasca spune: „Sa ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare dintre cele patru posturi mari de peste an, ori, daca in fiecare post nu putem, cel putin o data pe an, in Postul Pastilor.” Cu alte cuvinte, sa nu treaca anul fara a ne spovedi si a ne impartasi cu Sfintele Taine, desi o asemenea masura indica slabicunea extrema a sufletului nostru, care nu mai arde de dorinta de a se uni cat mai des cu Dumnezeu, prin Sfintele Taine.

Pentru a birui in lupta cu patimile, avem nevoie sa ne spovedim cat mai des, chiar saptamanal, daca acest lucru este cu putinta. In acest sens, Sfantul Nicodim Aghioritul spune: „Sa obisnuiesti a te marturisi des, adica nu numai cand faci pacat de moarte si mare sa alergi indata la duhovnic, ci, de este cu putinta, si cand vei face un pacat mic si lesne de iertat. Berzele au obiceiul de a nu mai merge acolo unde li se strica cuiburile. Tot asa, diavolii fug de la acela care se marturiseste des, caci cu deasa marturisire se strica cuiburile si mrejele lor.”

Cat despre Sfanta Impartasanie cu Trupul si Sangele Mantuitorului, care trebuie sa fie cat mai deasa, in semn de permanenta dorinta de a trai in unire cu Dumnezeu, tot Sfantul Nicodim spune: „Iata, iubitii mei frati, cu ajutorul lui Dumnezeu (…) s-a aratat limpede cu marturii din Sfanta Scriptura si de la Sfintii Parinti ca este necesara si folositoare de suflet deasa impartasire cu preacuratele Taine si ca fara de aceasta este cu neputinta sa ne suim la dragostea Dumnezeului nostru.”

5. Sa ne rugam pentru conducatorii tarii

A cincea porunca bisericeasca spune: „Sa ne rugam pentru conducatorii tarii.” Cu alte cuvinte, trebuie sa ne rugam pentru toti conducatorii tarii noastre, atat pentru cei asezati in fruntea Bisericii, cat si pentru cei asezati in fruntea organismelor de conducere laice, pentru ca Dumnezeu sa le lumineze mintea si sa-i fereasca de a lua hotarari gresite.

Cei care ne conduc spre Dumnezeu sunt patriarhul, episcopii, preotul paroh si ceilalti preoti duhovnici. Suntem indemnati sa ne rugam pentru acestia de catre Sfantul Apostol Pavel, care cerea Bisericii sa se roage pentru el, dupa cum citim: „Rugati-va si pentru mine, ca sa mi se dea mie cuvant, cand voi deschide gura mea, sa fac cunoscuta cu indrazneala taina Evangheliei, pe care o binevestesc, in lanturi, ca sa vorbesc despre Evanghelie, fara sfiala, precum si trebuie sa vorbesc” (Efeseni 6, 18-19).

Conducatorii tarii sunt toti aceia care se ocupa de bunul mers al vietii sociale. Suntem indemnati sa ne rugam pentru acestia tot de Apostolul Pavel, care zice: „Va indemn deci, inainte de toate, sa faceti cereri, rugaciuni, mijlociri, multumiri, pentru toti oamenii, pentru imparati si pentru toti care sunt in inalte dregatorii, ca sa petrecem viata pasnica si linistita intru toata cuviosia si buna-cuviinta, ca acesta este lucru bun si primit inaintea lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru” (I Timotei 2, 1-3).

6. Sa ascultam de episcop

A sasea porunca bisericeasca spune: „Sa tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului in vreme de primejdii, de molime sau de alte necazuri.” Cu alte cuvinte, suntem datori sa ne alaturam episcopului nostru oridecate ori acesta ne cere sa ne rugam sau sa postim, in vederea atragerii milei lui Dumnezeu. Aceste posturi speciale sunt randuite de episcop (sau de preotul paroh) mai ales in perioade de conflict (razboi, revolta, proteste), in timp de seceta si foamete, in timpul epidemiilor si a altor asemenea necazuri.

7. Sa ne pazim de invataturi gresite

A saptea porunca bisericeasca spune: „Sa nu citim carti eretice sau de ale sectantilor.” Cu alte cuvinte, atunci cand citim scrieri necrestine (eretice, sectare, filosofice, stiintifice-atee etc) exista riscul ca mintea noastra sa se intunece si sa se indeparteze de la dreapta credinta in Dumnezeu, consemnata in Sfanta Scriptura si in scrierile Sfintilor Parinti.

Citirea scrierilor contrare Bisericii si lui Dumnezeu, discutiile indelungate cu sectarii si ascultarea discursurilor celor care sunt rupti de Biserica Ortodoxa implica un risc mare de cadere in inselare mai ales pentru credinciosii lipsiti de o temeinica pregatire teologica. Ferirea de cele mai sus amintite nu trebuie privita ca pe un lucru magic, ci ca pe o lipsa de incredere in propria trezvie, care se naste din smerenie.

8. Sa avem grija de lucrurile din Biserica

A opta porunca bisericeasca spune: „Sa nu instrainam, nici sa folosim spre scopuri straine, lucruri bisericesti sau averea Bisericii.” Cu alte cuvinte, sa avem grija de lucrurile bisericesti, caci acestea ajuta la buna functionare a cladirii bisericii si a savarsirii sfintelor slujbe. Pe langa furt, cel care necinsteste lucrurile bisericesti se face vinovat si de lipsa de evlavie fata de Dumnezeu, pe care-L nesocoteste.

9. Sa postim cu evlavie

A noua porunca bisericeasca spune: „Sa nu facem nunti, ospete sau alte petreceri in timpul posturilor.” Cu alte cuvinte, vremea postului este un timp cu precadere al pocaintei si al luptei impotriva patimilor. Din pacate, multe petreceri indeamna parca la fapte lipsite de evlavie. Pentru aceasta, nuntile si petrecerile, care implica mese imbelsugate si veselie, nu sunt potrivite cu caracterul sobru al zilelor de post.

Nuntile si petrecerile se cuvine sa fie randuite duminica, dupa participarea la Sfanta Liturghie. In vechime, cand credinciosii aveau o evlavie deosebita fata de cele sfinte, sambata nu se savarsea nici o petrecere, fiind atat ziua dedicata pomenirii mortilor (Parastas), cat si ziua de pregatire pentru Sfanta Liturghie de a doua zi.

Potrivit calendarului ortodox, nu se fac nunti in urmatoarele zile: in zilele praznicelor imparatesti si in ajunul lor; in toate zilele de post de peste an; in saptamana lasatului sec de carne; in Saptamana Luminata si de la Nasterea Domnului pana la Botezul Domnului (25 decembrie – 6 ianuarie).

Teodor Danalache                                                         susa:www.crestinortodox.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *