***
\r\n\r\nNu pot dezvolta mai mult aici acest aspect esenţial, din punctul meu de vedere, ci doar să subliniez anumite chestiuni, pe scurt. În islam e vorbeşte mult despre unicitatea lui Dumnezeu, desigur şi despre esenţa Lui, aşa după cum a fost dezvoltată abordarea de către sufismul modern, concomitent cu o devalorizare a lui Hristos şi, din această cauză, nu se poate dezvolta o legătură de dragoste între Dumnezeu şi oameni. Această atitudine teologică este percepută de creştinii occidentali, din moment ce şi aceştia vorbesc despre esenţa pură a lui Dumnezeu, despre fiinţa Lui, iar nu despre persoană cu sensul şi înţelesul dezvoltate de Părinţii veacului al IV-lea, care puneau semn de egalitate între persoană (πρόσωπο) şi ipostas (υπόσταση). În Apus predomină „esenţialismul”, iar acolo unde vine vorba de persoană, aceasta este înţeleasă anipostatic, un simplu personalism. Astfel, ontologia persoanei şi relaţiile interpersonale, ipostatice, sunt de neconceput creştinilor apuseni. Coranul este caracterizat de antropocentrism, având un caracter realist, socio-politic. Atunci când, mai târziu, în cadrul islamului a apărut sufismul, s-a dezvoltat un misticism înrudit cu neoplatonismul. Occidentalii sunt caracterizaţi de aceeaşi mentalitate, sociologizând Evanghelia şi desprinzând-o de caracterul ei ontologic […]. Tradiţia grec-ortodoxă persistă în abordarea problemelor ontologice şi, fără să altereze teologia ori Cuvântul lui Dumnezeu, consideră fenomenele sociale în aceleaşi cadre teologice autentice, fără să secularizeze mesajul Revelaţiei. Islamul promite o fericire (ευδαιμονία) seculară, lumească, satisfacerea tuturor dorinţelor şi simţurilor credincioşilor, dar şi o fericire (ευδαιμονία) sufletească după moarte, rezervată credincioşilor lui Allah. Creştinii occidentali percep mai uşor acest tip de fericire decât viaţa ascetică a Bisericii Ortodoxe, pentru că ascetica are ca obiectiv transcenderea fericirii (eudaimoniei). Aceeaşi relaţie o sesizăm şi în alte categorii, precum chestiunea izvoarelor credinţei. Pentru musulman, Coranul este revelaţia lui Dumnezeu, iar mântuirea credinciosului depinde de această carte şi de recunoaşterea ei. Această concepţie o întâlnim şi la creştinii occidentali, pentru care Sfânta Scriptură reprezintă Cuvântul lui Dumnezeu şi unicul izvor de credinţă, drept pentru care occidentalii percep mai uşor punctul de vedere musulman cu privire la Revelaţie, iar nu cel ortodox, conform căruia Evanghelia nu este Revelaţia, ci interpretarea acesteia. Aceeaşi relaţie o vedem între musulmani şi occidentali şi în cazul războiului, al teocraţiei etc., despre care, însă, nu putem vorbi aici nici măcar telegrafic.\r\n
* * *
\r\n\r\nRepet, relaţia dintre state, tradiţii culturale şi religii nu trebuie să o vedem numai prin prisma foloaselor politice, ci în cadre teologice. Din acest motiv, în Grecia de astăzi trebuie să acordăm o mare atenţie specificităţii Tradiţiei Ortodoxe şi, desigur, expresiei ei autentice, şi cu aceasta să întărim Neamul, pentru că ea este cea care constituie fondul nobleţei noastre. Ea nu poate fi percepută nici de creştinii occidentali, nici de musulmani, şi, astfel, ea dă caracter conştiinţei noastre de sine.\r\n
\r\n