\r\n
„Cum rămâne cu sufletul? Siguranța unui suflet constă în dezordine sau mai degrabă într-o anumită ordine și proporție?“ – Socrate, Gorgias
\r\n
Studiile arată un fapt evident: copiii suferă de pe urma divorțului. Unul din aspectele vieții sale care are de suferit este educația. Profesorii pot observa semne care trădează problemele din căminul copilului.
\r\n
\r\n
Dezechilibrul din familie crează un dezechilibru și la nivel sufletesc. Fără o ordine spirituală, copilul devine stresat, tensionat și nu mai poate da randament la învățătură.
\r\n
În primul rând, el nu se mai poate concentra din cauza conflictului de acasă ce îi produce un sentiment de nesiguranță și instabilitate. De aceea nu va vedea învățătura ca prioritate. Frica și mânia părinților se răsfrâng asupra copilului. O minte liniștită este eficientă într-un ambient relaxat. G. K. Chesterton afirmă că 50% din educație o asigură „ambientul“.
\r\n
În al doilea rând, educația presupune curiozitate, bucurie și iubire pentru viață. Divorțul îi imprimă în inimă tristețea. Îl stoarce de energie. Profesorii observă o încetinire a sa, o slabă motivație. Din contră, bucuria unui cămin sănătos îl umple de bucurie pentru adevăr, bine și dorința de a-i face fericiți și pe cei din jur.
\r\n
În al treilea rând, copilul devine dezorganizat. Nu își termină temele, nu este punctual, este foarte lent. Dacă trebuie să se împartă între două locuințe, două stiluri de viață, nu mai știe cum să împlinească așteptările părinților, care nu mai sunt coordonate; precum fac părinții care au aceleași idei și moduri de a trăi. Începe să fie din ce în mai dezamăgit, nu mai are voință.
\r\n
Un copil nervos a exclamat: „Poți să-mi spui cine a inventat divorțul? Aș merge să-l caut ca să-l bag la închisoare!“ Copilul recunoaște răul ce provine din absența naturalului. Îi lipsește normalul, adică faptul de a-i avea pe amândoi părinți acasă, de a se bucura de amândoi.
\r\n
Socrate explică în Gorgias că un suflet ordonat are putere asupra dorințelor și pasiunilor precum un vizitiu care ține în frâu caii de la trăsură. Copiii afectați de divorț nu mai pot să-și controleze furia și tristețea. Păcatul întunecă intelectul, de aceea un suflet dezordonat nu mai poate trăi în pace și armonie. Un copil tulburat nu se poate gândi la altceva decât la tristețea și suferința care îl macină zi și noapte.
\r\n
Problemele educaționale sunt urmarea unui divorț la fel cum sunt lipsurile materiale sau profesorii mediocri. Cuvântul grec, skola, înseamnă și relaxare, timp liber într-o atmosferă de contemplație, mirare. Un copil ai cărui părinți divorțează sau care au divorțat deja poate trăi într-o astfel de stare? Numai bucuria de acasă i-ar putea hrăni dorința de a învăța și fericirea ce decurge din acest proces.
\r\n
Autor: Dr. Mitchell Kalpakgian.
\r\n
Sursa: http://www.familiaortodoxa.ro/